GameCraft – Dá se vytvořit hra za 60 minut?
Odpověď na tuto otázku jsem našla na festivalu Anifilm 2024 v Liberci
Před pár měsíci mi Martin Vaňo nabídnul, jestli chci dát dohromady stánek s informacemi ohledně herního vývoje pro letošní festival animovaného filmu Anifilm. Jako herní vývojářka a zakladatelka skupiny Holky v gamingu, kde sdílím informace o vzdělávání, nabídkách práce a událostech týkajících se gamedevu, jsem tuto příležitost nemohla odmítnout. Kývla jsem tedy na nabídku a začala přemýšlet, jaký extra zážitek bych mohla návštěvníkům nabídnout.
Pojďme hry dělat
Věřím, že nejlepší způsob učení je „learning by doing“ – tedy učení se tím, že to dělám. Místo jednoho stánku jsem proto vymyslela dva – jeden informační a druhý praktický. A tak vznikl projekt s názvem GameCraft – Vytvoř si hru za 60 minut. Původně jsem zkoušela tvorbu do 30 minut, což je také možné, ale po připočítání času na obeznámení se s nástrojem a vysvětlení ovládání se ukázalo, že 60 minut je ideální. Nechtěla jsem, aby se návštěvníci cítili pod tlakem, ale aby si odnesli pozitivní zážitek. A to se povedlo – během festivalu vzniklo přes 70 her!
Nástroje
Používali jsme nástroje Bitsy a Flickgame. Měla jsem připravený i Inklewriter, ale návštěvníci preferovali vizuální nástroje. O čtení a psaní jednoduše zájem nebyl. Příští rok chci nahradit Inklewriter nástrojem Scratch. Vypozorovala jsem, že návštěvníci, kteří hrají počítačové hry, velmi rychle pochopili principy, jak hry tvořit. Byli schopni v Bitsy tvořit komplexní světy včetně jednoduchého podmínkování skrz dialogy. Z toho usuzuji, že by si stejně rychle osvojili i Scratch.
Slibná vývojářská generace
Za 6 dní vytvořily převážně děti celkem 76 her, každou z nich do 60minut. Ze 76 her jsem vybrala deset nejzajímavějších – ať už originalitou nebo komplexností. Bohužel, Bitsy občas nefungovalo správně, což odradilo několik mladých aspirujících vývojářů od dokončení her. Byla to škoda, protože tvořili opravdu zajímavé věci, ale frustrace z nefunkčního nástroje byla větší.
Nejpopulárnějším žánrem byl horor
Co mě z počátku překvapilo, byla skutečnost, že děti vytvořily spoustu hororovek. Vznikly hry jako „Labyrint smrti“, „Svět příšer“ nebo „Ahoj, jsi mrtvý“. Přemýšlela jsem, jestli je to přirozená inklinace k hororovým tématům nebo zda to souvisí s fenoménem Five Nights at Freddy’s, který je mezi dětmi populární. Dospěla jsem k názoru, že strach je dobře uchopitelná emoce, a tudíž se kolem ní dá velmi rychle vystavět herní premisa.
S návodem nebo bez?
Pro každý nástroj jsem sepsala návod i s ukázkovou hrou, ale děti to vůbec nezajímalo. Od začátku se vrhly do tvorby po hlavě a chtěly si na všechno přijít samy praxí. U dospělých byla chuť přečíst si návod a tvořit podle něj o něco větší. Všimla jsem si, že jsme koncept jednotlivých her ovlivňovali i tím, jak jsme jednotlivé nástroje návštěvnicím a návštěvníkům představovali. Jaké mechaniky jsme vyzdvihli. Byl to důležitý poznatek, který chci příští rok do projektu zapracovat.
Byl to úspěch
Z radostné zpětné vazby můžu směle soudit, že GameCraft je skvělý nápad. Plánuji, že příští rok bude stánek na Anifilmu ještě lepší a větší. Chci ukázat návštěvníkům co nejvíc mechanik v co nejkratším čase, aby měli možnost toho co nejvíc stihnout. Vyhodnotila jsem postupy a způsoby, jakým tvůrkyně a tvůrci informace uchopovali, a budu z toho vycházet pro příští rok.
Hry
Co se týče samotných her, jsou to malé jednohubky vytvořené za 60 minut dětmi a mladými lidmi, kteří hry nikdy netvořili. Ale povedlo se jim skrz herní medium předat zajímavou myšlenku, něco, od čeho by se dalo odrazit a dále rozpracovat. Myslím, že tu máme spoustu nadějných vývojářských talentů a byla by škoda nechat jejich tvořivost ladem. Tvůrci a tvůrkyně proto obdrželi své hry i s návodem, jak na nich mohou dál pracovat.
Plány do budoucna
Většina návštěvníků byla naprosto nadšená a tvorba her je okamžitě pohltila. Když jsem jim vyprávěla o tom, že jde tvorbu her studovat, děti prosily rodiče, aby je někam přihlásili. Trochu mě zahřálo u srdíčka, že dnešní děti nechtějí být jen youtubery. A taky mi to vnuklo nápad rozšířit projekt i za hranice filmového festivalu. Těším se na příští rok, kdy otestuji GameCraft Volume Two a ověřím jeho další životaschopnost.