5 otázek pro studio AppVator Interactive – Speedpunk

Miroslav Žák – 20/09/2021

Dnes položíme pět otázek vývojáři Vítu Vohralíkovi, který se věnuje vývoji her pod svojí značkou AppVator Interactive.  Nedávno vydal free-to-play hru Speedpunk. Přečtěte si, jaké má plány do budoucna a jak přistupuje k samotnému vývoji her.

Jak dlouho se věnuješ vývoji her a co tě na tom nejvíc baví/nebaví?

Vývoji her se věnuju přes dva roky a nejvíc rád mám kreativitu a svobodu. Líbí se mi, že mě nic neomezuje, a že v programování není takřka nic nemožné. Stačí vymyslet nějaký prvek do hry a pak napsat kód. Také se mi líbí, jak hra není ze dne na den hotová, ale je to jakýsi projekt, na kterém postupně pracuju a přidávám nové věci. Je úžasné sledovat, jak se hra postupem času tvoří. Nejlepší pak na tom je, když napíšu poslední řádek kódu a řeknu si: „Dokázal jsem to. Další hra je na světě“.

Jak se vede tvé poslední vydané hře Speedpunk?

Hře se daří docela dobře. Mohu prozradit, že to je moje doposud nejúspěšnější hra. Jelikož je vydaná jako free-to-play, tak má více stažení než by měla, kdyby byla placená. Recenze jsou smíšené. Mám pár pozitivních i negativních recenzí, takže si myslím, že se hře nevede špatně, a že si hodně lidí v ní našlo zábavu. Jsem rád, že se hra někomu líbí, ale zároveň jsem zklamaný za negativní recenze. Mrzí mě, že někdo dá negativní recenzi bez udání důvodu. Na druhou stranu jsem rád, že většina negativních recenzí je odůvodněná a díky tomu vím, co vylepšit.

Plánuješ i v dalších hrách využít monetizaci her pomocí free-to-play? A jak se osvědčila tato metoda ve tvé poslední hře Speedpunk?

Jestli plánuju free-to-play model využít i v budoucnu, nelze jednoznačně říct. Příští hra free-to-play určitě nebude. Je ale možný, že v budoucnu znovu využiju free-to-play model. Záleží na žánru a dalších faktorech. U Speedpunku se free-to-play model vydařil. Jak jsem již zmiňoval v minulé otázce, díky tomu, že je hra zdarma, tak dokázala přilákat více hráčů.

Kde čerpáš informace o vývoji her a využil jsi někdy placený obsah (online přednášky, kurzy, video obsah)? Případně, co bys doporučil začínajícím vývojářům, kteří se chtějí pustit do vývoje své první hry?

Nápady na hry čerpám doslova všude. Zatím doposud se mi nestalo, že bych chtěl vytvořit hru, ale nevěděl bych jakou, a tak bych si sednul a brainstormingem bych něco vymýšlel. Nápad na hru přijde vždy sám. Když vidím něco zajímavého nebo dostanu nějakou myšlenku, tak si ji zaznamenám. Když nastane čas na novou hru, tak si mé nápady projdu a vyberu ten nejlepší. Je to jen abstraktní myšlenka, takže si sednu a začnu vymýšlet konkrétní mechaniky pro danou hru.

Placený obsah moc nevyužívám. Využil jsem ho v minulosti, když jsem se učil programovat a nebo také při vývoji, když jsem nakupoval různé 3D modely. Nedávno jsem také využil bezplatné online přednášky, na kterých jsem se dozvěděl věci ohledně herního marketingu.

Začínajícím vývojářům bych nejprve doporučil se perfektně naučit potřebný programovací jazyk, protože bez toho hru vytvořit nelze. Rozhodně bych doporučil se jazyk naučit opravdu dobře, i když se asi mnohým bude zdát, že některé věci vůbec nesouvisí s vývojem her. Opak je ale pravdou. Lze hru vytvořit i podle nějakých návodů s minimální znalostí jazyka, ale to bych nedoporučoval, protože pak nebudete schopni si upravit části hry a vlastně ani nebudete vědět, co děláte. Pokud se ale programovací jazyk naučíte, tak doporučuju si nejprve vytvořit nějakou jednoduchou hru podle návodu, abyste věděli, co a jak funguje, a až poté se na to vrhnout sám. Na vývoj her bych doporučil Unity engine. Programuje se vněm v jazyce c#. Je to výborný engine, ve kterém je možné vytvořit AAA hry. Má na internetu hodně návodů a tím pádem se práce v něm dá pěkně naučit.

 

Plánuješ už i další herní projekt? Jaký žánr tě nejvíc láká?

Další projekt už mám dávno naplánovaný. A je dokonce v raném stádiu vývoje. Zatím mohu prozradit jen to, že se jmenuje Project RR. Více informací a vývoj můžete naleznout na mém Instagramu.

Nejvíce mě láká vytvořit multiplayerovou hru, ale to je pro nezávislého vývojáře docela velké sousto. Navíc musím mít i nějaký originální nápad a ne se za každou cenu snažit něco vytvořit. Uvidím, jestli se někdy k vývoji multiplayerové hry dostanu. Kdyby ne, tak mi to zas tolik vadit nebude, protože vývoj singleplayerových her mám rád.
Jako žánr mě nejvíc láká hra s příběhem. Chtěl bych vytvořit nějakou hru s takovým příběhem, který každému utkví v hlavě.

Miroslav Žák

České a slovenské hry sbírám od roku 2001. Více než o samotné hraní se zajímám o vývoj a archivaci. Mojí hlavní zbraní je motivace.

Komentáře

Sdělte nám svůj názor

Zatím žádný komentář.

Související články