5 otázek pro studio ANG People – Insiders
Dnes vyzpovídáme vývojáře Martina Svobodu, který založil studio ANG People se svou manželkou Evou Svobodovou. Má už za sebou hry AstronTycoon a AstronTycoon2: Ritual. Poslední hru je Insiders, která vyšla 30. října 2021. Proto nás zajímá, jak si jeho předešlé tituly vedou a jaké má ambice s novinkou Insiders.
Jak ses dostal k vývoji her? Pracoval jsi již dříve na nějaké? Dokážeš se vývojem her aktuálně uživit?
Před mnoha lety jsem se chtěl osamostatnit a začít podnikat na sebe. Vývoj her se zdál být ideální cestou. Naivně jsem si tenkrát myslel, že s nulovými investicemi budu mít statisícové zisky. O herním průmyslu jsem nevěděl vůbec nic. Manželka také chtěla podnikat, i když v jiné oblasti, tak jsme si společně založili firmu. A od té doby se snažím prorazit. Mým cílem je pracovat na herním vývoji na plný úvazek.
Momentálně mám za sebou 3 hry. Předtím jsem na žádné hře nepracoval. Na začátku jsem tedy neměl žádné zkušenosti a vše se musel naučit tou nejtěžší cestou. Také mi trvalo alespoň rok, než jsem se naučil pracovat v unity. První hru jsem programoval pouze v C# bez jakéhokoliv editoru. Pak jsem se učil jak podnikat, jak danit příjmy z Ameriky, jak jednat s investory, jak se pohybovat v marketingu atd. Po 7 letech stále nemohu říct, že bych hernímu průmyslu nějak extra rozuměl. Pořád testuji nové věci. Způsoby, jak najít cílové zákazníky, jak cílit reklamy na věkové skupiny atd.
Určitě se vývojem her nedokážu uživit. Mám stálou práci a vývoji her se věnuji ve svém volném čase. Veškeré výdělky jsem zase vložil zpátky do firmy. Doufám, že se mi podaří prorazit s aktuální hrou Insider. A když ne, tak třeba prorazím s tou další. Jsem tvrdohlavý optimista.
V roce 2019 jsi vydal AstronTycoon2: Ritual. Jakou odezvu hra nakonec měla a zaplatila se? Je něco, co bys zpětně při vývoji hry AstronTycoon2: Ritual udělal jinak?
Hra zaplatila investice do 3d modelů, hudby, lokalizace a marketingu. Ale nezaplatila můj čas. Z marketingového hlediska bohužel nevím, co bych udělal jinak. Žádná 100% správná cesta neexistuje. Z vývojového hlediska se mi hra líbí tak na 70 %. Gameplay bych udělal dnes jinak. Zpracováním jsem trochu minul cílovou skupinu. Také při programování jsem dostatečně nemyslel na škálování, mody a nová DLC. Hru jsem tak uzavřel v den, kdy jsem ji vydal.
Tehdy jsem to tak chtěl. Se hrou Insiders jsem se vydal jiným směrem. Hra má nekonečně možností a je dělaná tak, abych mohl snadno tvořit nové mapy a nové funkce.
Odezva na AstronTycoon2: Ritual byla docela pozitivní. Nakonec byla hra úspěšná v nižší věkové skupině, než na kterou jsem původně cílil. Hráči chválili především grafiku a provedení. Kritici psali že je hra moc lineární a nedává hráč dosti prostoru. Prodalo se asi 1000 kusů.
Aktuálně vyšla tvá třetí hra Insiders. Jaké největší výzvy jsi během vývoje musel řešit? A bude Insiders taková, jakou jsi ji chtěl a plánoval?
Největší výzva, kterou jsem musel při vývoji řešit, nebyla technická, ale spíše psychická. Jednalo se o investice do marketingu. Musel jsem najít odvahu si vzít půjčku a investovat tyto peníze do svého projektu. Člověk si pak musí ujasnit v hlavě, jak moc věří tomu, co dělá. Naštěstí mám chápavou ženu a doufám, že se se mnou nerozvede, až zruinuji naši domácnost. Další financování vývoje momentálně řeším.
Musím říct, že je Insider nakonec lepší, než jsem původně plánoval. Měl jsem nějakou ucelenou vizi projektu, ale přesnou podobu obsahu jsem vymýšlel až za pochodu. Našel jsem několik věrných fanoušků, kteří mi s vývojem hodně pomáhají a mají dobré nápady ohledně obsahu.
Pokud bych měl vypíchnout nejlepší věc hry, pak je to obří parazit na mozku. Hráč si tohoto parazita pojmenuje, bude jej krmit, čistit a léčit, aby rostl a kladl vajíčka. Přirovnal bych to k tamagotchi.
Plánuješ Insiders vydat i na konzole?
Rád bych do hry přidal podporu ovladače, multiplayer a vydal hru na konzolích. Ale vše závisí na financích.
Plány do budoucna s hrou rozhodně mám. Rád bych přidal další možnosti, nové mapy. Rád bych ve hře viděl závody spermií, souboje v žaludeční kyselině, mimozemské bakterie, NPC atd. Snad budu mít možnost tento svět dále rozvíjet.
Co bys doporučil začínajícím vývojářům, kteří se chtějí pustit do své první hry?
Začínajícím vývojářům bych doporučil, aby si bez emocí dobře rozmysleli, jestli je herní vývoj opravdu to, co chtějí dělat. Na začátku jsem si třeba já myslel, že budu vypadat cool, nebo že mé hry budou zákazníci pochvalovat. Další motivací byla vidina peněz nebo dobrého zaměstnání. Realita je ale někde jinde a vývojář by měl být připraven na spousty kritiky, neúspěchů a léta tvrdé práce.
Miroslav Žák
České a slovenské hry sbírám od roku 2001. Více než o samotné hraní se zajímám o vývoj a archivaci. Mojí hlavní zbraní je motivace.