Komerční studio
1994 > 2000
Popis studia
E.S.A. Productions byl tým, který tvořil pro ZX Spectrum. Pokud jste toto zařízení neměli, tak vám možná něco řekne hra Boovie. K této hře totiž udělali druhý díl. Zajímavostí je, že vyšel ve stejném roce, ve kterém Future Games vydali předělávku původní hry pro DOS.
Více o jejich historii si můžete přečíst níže. (Text níže je převzatý z oficiálních stránek E.S.A. Productions)
Team ESA vznikl někdy v roce 1994, když si Tuleby (tehdy ještě Saisoft) pořídil počítač Didaktik Kompakt. Od firmy Proxima, tehdejšího distributora software pro ZX Spectrum si mimo jiné objednal SQ-Tracker a požádal mě (Fcr6), abych v něm něco udělal, neboť jsem tehdy měl Amigu a dělal moduly v ProTrackeru. SQ-Tracker mi moc nesedl, ale za pár měsíců jsem si zvykl, udělal několik hudeb, dal je Tulebymu, který dodělal zbytek (grafiku a code) a tak vzniklo naše první demo – Jokes Demo. Teda nic moc, pár hudeb pochybné kvality, jezdící řádek a několik obrázků, ale dnes bych řekl, že to zas tak špatný není.
Někdy na podzim stejného roku jsme se ještě spolu s Ninjicanem vydali do Mladé Boleslavi za Scalexem, o kterém jsme četli v ZX Magazínu, věděli jsme jenom, že bydlí v nějaké Ptácké ulici a to bylo všechno. Po příjezdu autobusem do MB jsme zjistili, že Ptácká ulice je ta, kterou se do města přijíždí. Šli jsme tedy hledat Scalexovo obydlí. Ta Ptácká uice je fakt dlouhá, hledali jsme to asi hodinu, ale nakonec jsme to našli. Po marném zvonění jsme se vydali hledat dům bratrů Flaškových, autorů geniálních programů z Nesotěže v ZXM. Ačkoliv trochu zaskočeni nevítanou návštěvou cizích Spectristů, byli jsme pozváni dál a teprve teď začaly ty největší šoky. Řekli nám, že ten den měl za Scalexem přijet Universum, takže proto patrně nebyl doma. Tuleby si pamatoval jistého týpka z autobusu a teď nám teprve došlo, že to byl samotný Universum a začali jsme si vybavovat sled předchozích událostí. Na autobusovém nádraží mu totiž byl Scalex naproti, ale jak jsme se dozvěděli později, Universum ihned po výstupu z autobusu zmobilizoval Scalexe, zaslechnouc po cestě naši živou debatu o ZX Spectru a ztratili se nám ve městě. Můžete se o tom dočíst v ZXM (asi č.5/94, ale nevím to jistě, neboť mi zrovna toto číslo chybí). Z bratrů Lahvových se vyklubali celkem fajn lidi, Jakub zrovna programoval nějakou 3D hru na Didaktiku Gama – průlet tunelem a spolu s Hoznou se ujali debaty s námi. Po tom, co nás dolslova šokovali demy hlavně svými částmi do tehdy připravovaného megadema MQM 5, rozhodli jsme se na Spectru zůstat, já jsem dokonce prohlásil, že prodám Amigu, protože jsem byl naprosto učarován předváděnými efekty, které jsem doposud znal právě jen z Amigy. Domluvili jsme si s bratry Flaškovými další návštěvu a vydali jsme se na cestu domů.
NOPáky jsme navštívili tuším ještě dvakrát a pokaždé jsme dovezli několik set kilobajtů různých dem. Někdy v tomto období se Tuleby rozhodl, že uděláme megademo po vzoru MQM 5, které bude zabírat celou kapacitu diskety (tj. 720KB). Jako název jsme po prolistování anglicko-českého slovníku zvolili SMASH (tj. rána, pecka). V této době také vzniklo několik menších dem, jako např. Flaška demo nebo 2 Unlimited.
Práce na Smashi se protáhly na celé 2 roky, protože Tuleby mezi tím šel do zelenýho pekla (na vojnu). Z části ho vystřídal Cri-Cri, který ale nakódoval jen několik částí. Tuleby si začal dopisovat s Megasoftem (později ZIPem of Mega (nyní Schivou/5SamYc)). V roce 1996 se uskutečnila Tulebyho první návštěva Zábřeha na Moravě, později jsem tam zavítal i já a poznal jsem Schivu, Drona/K3L a Bella/K3L. Byl jsem opět šokován, především diskovým systémem MB02+ a ruskými demy pro Speccy 128. Paráda. Teď jsem si teprve uvědomil, že ještě nejsou sečteny všchny dny Spectra. Povzbuzeni produkcí K3L vzniklo demíčko Desert Dream (s hudbou z Desert Dreamu na Amize). V tomto roce opustil naši grupu Cri-Cri a pořídil si PeC.
A je tu rok 1997 a s ním první Doxycon. Nápad na to, uspořádat Doxycon vznikl na březnovém pražském setkání spectristů – Umconu. Tady jsme představili logickoý rychlík AXIS, ovšem pokud si ho chcete zahrát, musíte mít ke svému Spectru připojenou A-mouse. Na první Doxycon se nesjelo moc lidí, ale i přesto si myslím, že to stálo za to. Byla releasnutá hra PIGGY, kterou spáchal Tuleby po shlédnutí ruských Dizzyovek.
Rok na to, v roce 1998 vznikla další hra, Twister Fruit Machine, která byla releasnutá opět na Doxyconu, tj. Doxyconu 98. Tento Doxycon se mimořádně povedl a účast kolem 50ti lidí potvrdila zájem o ZX Spectrum a jeho demoscénu, když byly vyhlášeny soutěže. Přijelo hodně slovenských spectristů, dokonce hw/sw mág Busy (autor BS-DOSu). ESA se svým příspěvkem The Last 48 skončili na třetím místě.
O rok později již nebyla tak nadšená nálada pro pořádání party, přesto se konal Doxycom 99, tentokrát v náhradních prostorách ve Starých Splavech u Doks. ESA přispěli do soutěže s narychlo spíchnutým 4k intrem Zoooooom. Special thanx patří Shimimu, který zajistil prakticky všechno zajistitelné pro tuto akci. Ještě jednou díky, Michale! Na DC99 jsme mimo jiné poznali Omegova bratra Freddyho a kupodivu tahle noční můra spectristů není zas tak strašná, jak by se na první pohled zdálo! Doxycon 99 provázela pohodová atmosféra zpestřená trávením nějakého času v přilehlé hospůdce. Na DC99 (nebo možná už někdy před tím) byla releasnutá hra Boovie 2, pokračování logicé arkády od KVL teamu.
Vlivem Tulebákovy stále větší neaktivity na poli demomakingu jsem se rozhodl na konci roku 1999 opustit ESA a na začátku roku 2000 jsem joinul team K3L. Team ESA nezanikl, jen se jeho činnost pozastavila na dobu neurčitou a myslím, že to ani tak nevadí. Tuleby má stále svůj Didaktik Kompakt, Shimi také zůstal věrný Spectru. Já ostatně taky, takže mi zbývá říct jediné… Speccy forever !!!
Adresa
E.S.A. Productions (Team ESA)