Prozkoumávání Čech: Je to realita, nebo jen fantazie?
Svět hry Kingdom Come: Deliverance II přináší dvě velmi odlišné, avšak stejně autentické vize 15. století v Čechách. V Troskách se hráči stávají svědky mocenských her, kde bohatí a vlivní manipulují osudy obyvatel. Jinde zase přírodní krása Českého ráje poskytuje kulisu pro jednodušší – ale neméně důležité – zápasy každodenního venkovského života.
Ve středověké historii existovaly dva klíčové faktory, které určovaly vývoj osad a měst. Prvním je zřejmé: tam, kde byly bohaté zásoby potravin nebo přírodní zdroje, se přirozeně rozvíjel vesnický život, následovaný vznikem měst. Druhý faktor je poněkud překvapivější.
„Společnosti se formovaly v blízkosti jakéhokoliv kláštera, protože kláštery byly vždy bohaté, i když okolí nebylo ideální,“ vysvětluje Ondřej Bittner, senior herní designér ve studiu Warhorse Studios. Podle jeho slov kláštery zaměstnávaly mnoho lidí z okolí a rozvíjely nové obory. Například byly první, kdo měli vinice nebo rybníky. Tyto průmysly zpočátku nerozvíjeli šlechtici, ale právě kláštery, protože měly dostatek prostředků.
Z tohoto širokého základu čerpali vývojáři a historici z Warhorse Studios historické záznamy a kulturní artefakty, aby znovu vytvořili společnost, která je autentická a zároveň funguje jako herní svět, připravený pro vyprávění příběhu. Tento proces však není vždy jednoduchý. Joanna Nowak, historická konzultantka ve studiu Warhorse, popisuje detektivní práci, která se skrývá za některými detaily.
„Písemné nebo vizuální prameny většinou vypovídají o bohatých a zaměřují se na nejvýznamnější historické události,“ říká. Podle ní nezachycují běžný život na vesnici a rozhovory lidí. Lidé se tehdy dorozumívali směsí různých jazyků v různých regionech, ale i ústní historie v podobě lidových písní přináší důkazy o předávání historie napříč generacemi.
„Našimi největšími pomocníky jsou často nuance,“ pokračuje Nowak. „I květina, která je jen ozdobou na obraze, může prozradit mnoho o daném světě. Postavy vesničanů v pozadí obrazů, byť někdy ztvárněné trochu karikovaně, nám stále poskytují důležité informace.“ „Ačkoliv jsem studovala historii, snažím se myslet jako inženýr nebo vědec. Když se něco opakuje stokrát, je velká pravděpodobnost, že se to skutečně stalo,“ vysvětluje.
Bittner dále uvádí, že další nepřímé informace lze získat z analýzy sociálních pravidel, která poskytovala klíčovou strukturu pro život i ve vesnické společnosti. „Společenský život je složitější na rekonstrukci, ale lze se podívat na městské zákony. Pokud existoval zákon na určitou věc, je téměř jisté, že se to dělo.“
Při analýze historických dat se věnoval dataminingu, kde statistiky mohly prozradit mnoho. Například podle toho, co lidé vyhazovali, bylo možné získat jasnou představu o jejich životě. Keramika byla tehdy něčím jako dnešní plast – snadno se rozbila, vyhodila a levně nahradila. Existovaly i poutnické odznaky, vyráběné ve velkém množství a prodávané na poutních místech. A samozřejmě i kosti poskytují cenné informace – zuby lidí mohou prozradit, co jedli a další podrobnosti.
Pro oživení Čech je tedy třeba pečlivě kombinovat historická fakta, detektivní práci a tvůrčí přístup, což umožní hráčům ponořit se do světa, který budou moci prozkoumat, až Kingdom Come: Deliverance II vyjde 11. února 2025.
Zdroj článku Warhorse Studios.
Miroslav Žák
České a slovenské hry sbírám od roku 2001. Více než o samotné hraní se zajímám o vývoj a archivaci. Mojí hlavní zbraní je motivace.