Praha spustila první herní akcelerátor. Deset studentských týmů získá podporu i mentoring od špiček oboru

Hlavní město Praha ve spolupráci s Pražským inovačním institutem otevřelo první ročník Pražského herního akcelerátoru. Jde o unikátní program, který v Česku dosud nemá obdoby. Odborná porota do něj vybrala deset studentských týmů z pražských škol – Univerzity Karlovy, ČVUT, FAMU, VŠE, Scholastiky i Smíchovské střední průmyslové školy.
Cílem akcelerátoru je podpořit mladé tvůrce při rozvoji jejich projektů a posílit pozici Prahy jako významného centra herního průmyslu ve střední Evropě.
Podpora kulturních a kreativních odvětví
„Herní průmysl patří k nejrychleji rostoucím oblastem kreativních odvětví v Praze a má obrovský inovační i ekonomický potenciál. Investicí do herního akcelerátoru Praha podporuje mladé talenty a zároveň posiluje růst moderních technologií a kreativní ekonomiky,“ uvedl Daniel Mazur, radní hlavního města pro oblast ICT, Smart Cities, vědy, výzkumu a inovací.
Podle náměstka primátora Jiřího Pospíšila je kreativní průmysl klíčovou součástí městského ekosystému: „Zájem o herní akcelerátor ukazuje, že Praha potřebuje infrastrukturu, která umožní růst mladým profesionálům a podpoří nové nápady. Proto chceme podobné iniciativy dlouhodobě rozvíjet.“
Intenzivní vzdělávání i mentoring
Program potrvá dvanáct týdnů a nabídne komplexní vzdělávání vedené českými i zahraničními odborníky. Účastníci se zdokonalí nejen v designu, grafice či programování, ale i v marketingu, byznys plánu, právní oblasti nebo prezentačních dovednostech.
„Pražský herní akcelerátor je ukázkou toho, jak může město propojit vzdělávání a inovace. Program mladým lidem nabízí znalosti a zkušenosti, které využijí nejen při tvorbě her, ale i ve své další kariéře,“ dodává Renáta Králová, ředitelka Odboru projektové podpory hl. m. Prahy.
Reakce herní komunity
Pozitivně hodnotí spuštění akcelerátoru i zástupci herní komunity. „Je skvělé vidět, že Praha jde příkladem a systematicky podporuje herní vývoj. Podobné programy dlouhodobě fungují v zahraničí a mají zásadní význam. Věřím, že i tento akcelerátor se stane trvalou součástí podpory mladých tvůrců u nás,“ říká Pavel Barák, předseda Asociace českých herních vývojářů.
Mezi mentory a lektory se zapojily významné osobnosti českého i zahraničního vývoje – Jindřich Skeldal (Brány Skeldalu), Jaroslav Wágner (SleepTeam – Polda, Bulánci), Jakub Guman (Warhorse Studios – Kingdom Come), Martin Boháč (Allodium), Vladimír Geršl (CyberSail Consulting) či dánský nezávislý vývojář Hjalte Tagmose. Právní podporu poskytne expert Jaroslav Menčík z Mavericks.
Deset nadějných týmů
Do akcelerátoru se dostalo deset studentských týmů s pestrou škálou žánrů – od logických adventur přes survival RPG až po hororové střílečky.
- Shuffle House (ČVUT FEL) – Recollect: logická Puzzle Adventura o amnézii
- MAW (FAMU) – MAW: detektivní adventura o vlčím detektivovi v totalitním prostředí
- Third Axis Game (ČVUT FEL) – W.A.R.D.: inovativní sci-fi tower defense
- TAI (ČVUT FEL) – Arcane Isle Survival: survival RPG s procedurálně generovanými světy
- Banana Games (ČVUT FEL) – Sweep To The Past: sci-fi platformer o uklízeči s cestováním časem
- Matte Gamers (UK) – Firm Master: edukativní hra o řízení lidských zdrojů
- DARK7 Studio (Scholastika) – W.R.A.I.T.H.: hororová FPS inspirovaná folklórem
- Phytocoenology (FAMU) – Phytocoenology: strategická hra o rozvoji ekosystému
- Frist Studios (SŠ Smíchovská) – Accelerus 2: logická FPS s manipulací rychlosti objektů
- Head Heist (VŠE/ČVUT FEL) – Head Heist: akční hra odehrávající se v myslích lidí
Vyvrcholení v listopadu
Program zakončí Demo Day v listopadu 2025, kde studenti představí své projekty investorům, vydavatelům i odborníkům z oboru. Čekají je také další příležitosti – účast na konferenci GDS Prague nebo exkurze do předních herních studií.
Miroslav Žák
České a slovenské hry sbírám od roku 2001. Více než o samotné hraní se zajímám o vývoj a archivaci. Mojí hlavní zbraní je motivace.