

Na pomezí dokumentu, strategie a politické simulace přichází na scénu unikátní český herní titul Lithium, za kterým stojí interdisciplinární kolektiv Blue Pulsar. Hra, která vznikla původně jako součást výstavy Symptomy budoucnosti v Galerii Hraničář (14. 9. 2024 – 16. 2. 2025), vyšla 28. března 2025 na platformě Steam, a to zcela zdarma v české i anglické jazykové verzi.
Kritika těžby, promyšlená mechanika a důraz na spolupráci
Hlavním tématem hry je kritické zkoumání plánované těžby lithia na Cínovci a jejího dopadu na krajinu, komunitu a spravedlivou energetickou transformaci. Lithium vás postaví do role jedné ze tří společenských skupin – aktivisté, místní, město – které čelí tlaku developera usilujícího o co nejrychlejší zahájení těžby. Hra klade důraz na spolupráci, promýšlení strategie a decentrování hráčské moci, tedy přenesení vlivu z jednoho hráče na širší komunitu.
Každá skupina má své jedinečné nástroje a přístup, přičemž cílem je zdržet, zastavit nebo politicky přetvořit těžební projekt – například skrze vznik deliberativní skupiny nebo blokování vlivných aktérů. Každé rozhodnutí však může ovlivnit vývoj situace nečekaným způsobem.
Hra jako společenský nástroj
Lithium nejde jen o hru, ale o společenskou výpověď, která propojuje aktivismus, umění a digitální interaktivitu. Hráči a hráčky si mohou na vlastní kůži vyzkoušet, jak složité je hledání spravedlivého řešení, které bere ohled nejen na ekonomiku a politiku, ale také na klimatickou krizi a ekologické hodnoty.
Součástí hry jsou i autentické rozhovory s místními aktérkami a odbornicemi, které přinášejí hlubší porozumění reálným dopadům těžby. Hra tak vytváří prostor nejen pro zábavu, ale i pro reflexi aktuálních témat.
Kdo za tím stojí?
Autorský tým tvoří členové Blue Pulsar kolektivu: Filip Hauer, Gabriela Štvrtníková, Veronika Petrová, Michal Žák a Vojtěch Košář. Všichni sdílejí zájem o propojení herního média s kritickým myšlením a aktuálními společenskými otázkami.
Miroslav Žák
České a slovenské hry sbírám od roku 2001. Více než o samotné hraní se zajímám o vývoj a archivaci. Mojí hlavní zbraní je motivace.