

Co se stane, když vývojář vezme do ruky kus hlíny a začne z ní tvořit celý herní svět? Odpověď najdete ve výjimečné české hře Hlína od Jana Nechvátala – projektu, který vás překvapí nejen svou vizuální stránkou, ale i silným a lidským příběhem.
https://youtu.be/mojoGFZtTO8?si=Qe4blpaq7D7e1cKM
O čem Hlína je?
Hra se odehrává ve městečku Hlína, kde se ujímáte role chlapce jménem Olí. Jeho matka přišla o práci a na jejich rodinu začíná doléhat tíha každodenního života. Továrna, která živí celé město, vyžaduje od obyvatel čím dál víc, a Olí se snaží matce pomoci, jak jen může. Při prozkoumávání města odhaluje nejen osobní, ale i temnější tajemství, která se v Hlíně skrývají.
Čím je Hlína výjimečná?
Ručně modelovaný svět z hlíny
Každý dům, postava, předmět – to vše bylo vytvořeno z opravdové hlíny. Výsledkem je unikátní, hmatatelně živý svět, který působí okouzlujícím i znepokojivým dojmem zároveň.
Příběh ze skutečného života
Hlína není fantasy. Je to hra o reálných problémech, sociálním tlaku a touze dítěte pomoci své rodině. Olího příběh je jednoduchý, ale silný.
Volné prozkoumávání města
Hráči se mohou volně pohybovat po městečku, odhalovat jeho zákoutí, mluvit s obyvateli a nacházet malé i velké příběhy všedního dne.
Tísnivá atmosféra
Hra má také svou temnou stránku – ne nutně hororovou, ale rozhodně znepokojivou. Odhaluje skrytá napětí pod povrchem „obyčejného“ života.
Originální hudba
Soundtrack k Hlíně byl vytvořen na míru a výborně dokresluje jak melancholii, tak napětí, které provází každou scénu.
Minihry a každodenní činnosti
Olího svět není jen o chození a mluvení. Čekají vás i drobné minihry, které odrážejí každodenní život – od práce po interakce s okolím.
Hlína není jen hra – je to výpověď
Projekt Hlína je důkazem, že nezávislé hry mohou nabídnout něco hlubokého, autentického a vizuálně nezaměnitelného. Pokud vás zaujala atmosféra ručně tvořeného světa, silný příběh nebo způsob, jakým vzniká originální herní dílo, neváhejte a pusťte si video o vývoji a sledujte, jak z hlíny vzniká digitální svět.
Miroslav Žák
České a slovenské hry sbírám od roku 2001. Více než o samotné hraní se zajímám o vývoj a archivaci. Mojí hlavní zbraní je motivace.