Dungeon Faster – kartičkový dungeon na cesty
S kartičkovými hrami se roztrhl pytel už před lety a každá oblast herního průmyslu se pokusila uzmout si pro sebe alespoň malý kousek lukrativního trhu. Na Hearthstone navázal Gwent, Artifact nebo plnohodnotná virtuální verze Magic the Gathering. Ovšem ani různé hybridy příliš nezahálely a hráči tak dostali například Duel of Fate nebo krásnou papírovou diablovku Book of Demons. Stranou ale nezůstal ani český herní průmysl a v roce 2018 zamířil na mobilní zařízení Dungeon Faster.
Podobných her jako Dungeon Faster existuje plno, ale často narážejí na několik překážek. Ať už jde o špatnou hratelnost, omezení platformou nebo v případě mobilních zařízení pay to win model. Nutno říct hned na začátku, že žádným z uvedených problémů český mobilní dungeon netrpí a naopak obstojně zvládá konkurovat ostatním perlám populárního žánru. Premisa je velmi prostá, ale už od prvních momentů je možné na hře dobře vidět českou stopu.
Hráč si vybírá z několika hratelných povolání, mezi kterými najde stálice jako je barbarský válečník nebo zloděj a mág, kteří jsou ale doplněni například chrabrou paladinkou. Spolu se svým hrdinou se pak hráč vydává do hlubin nepřátelského sklepení, kterým si postupně razí cestu. Slovo postupně je potřeba zdůraznit, ztučnit a ještě i dvakrát podtrhnout, protože Dungeon Faster je jednou z těch her, která vám nedá nic zadarmo. Z části je to herními mechanikami, z části je to ale zapříčiněno také prvkem náhody, který dokáže i zdárně rozjeté dobrodružství odeslat do hlubin.
Jefif, to fou kráfný fuby!
Hráč na svých cestách podzemím sbírá několik různých magických run, zlaťáky a především zuby z padlých nepřátel. Zatímco runy a zlaťáky slouží především jako zdroje pro aktivaci hráčských karet, zuby jsou tím nejcennějším zdrojem pro každého hráče. Právě zuby získané z poražených nepřátel totiž slouží jako platidlo pro zvyšování úrovně hráčova charakteru, zlepšování jeho dovedností a atribut, a v neposlední řadě také ke zlepšování jednotlivých karet.
Každé hratelné povolání řeší levelování po svém. Barbar například díky své pasivní schopnosti získává zuby i z papírově slabých nepřátel, což je obrovská výhoda především při prvním hraní, kdy se hráč seznamuje s mechanismy a kartami. I přes poměrně šikovně zvládnutý tutorial si totiž Dungeon Faster vyžádá několik pokusů o projítí prvních úrovní, než se hráč dostatečně sžije s jednotlivými herními prvky a přestane proklínat osud na každém kroku.
Sbírání zdrojů je totiž asi nejdůležitějším prvkem hry, stejně jako jejich chytré využívání a v karetních hrách tolik potřebná znalost vlastního balíčku. Trošku zde občas chybí nějaký card tracker, který by hráči říkal, co všechno ještě má k dispozici, ale na druhé straně při často hektickém tempu hry, do kterého se dá snadno dostat, by pak hra ztrácela svoje kouzlo.
Eso na několik způsobů
Patnáct karet v balíčku má většinou podpůrný nebo útočný charakter. Jejich zakouzlení je omezeno na každý konkrétní souboj a samozřejmě hráčovu zásobu run a zlaťáků. Pokud neinvestujete ze začátku drahocenné zuby na zlepšení startovního počtu mincí a run, budete začínat úplně od nuly a právě prvních několik místností v rozsáhlém dungeonu rozhodne o tom, jaké máte šance. Prvek náhody totiž rozhoduje nejen o tom, jaký získáte při odkrývání políček loot, ale také o tom, kolik kde čeho najdete. Může se tak stát, že po prvních několika místnostech budete mít slušnou zásobu brnění i útoku, a dokonce nebudou chybět ani zdroje na kouzlení.
Naopak se ale může stát to, že nedostanete téměř nic, budete nacházet otrávené pasti, smrtící kůly nebo bomby, které snadno dorazí strádajícího reka. Dungeon bez nástrah by byl špatným dungeonem. Kromě nich se ovšem dostane i na nejrůznější monstra, kterým opět dominuje unikátní český pohled na věc, cit pro nadsázku, a v neposlední řadě i onen umělecký styl, který lze snadno přirovnat k české adventurní škole, z nichž jako první přichází na mysl třeba adventura 6 ženichů a jeden navíc.
Souboje s monstry jsou velmi nepředvídatelné a pokud nenarazíte zrovna na krysu, pijavici nebo podobnou nezajímavou stvůru, můžete se těšit na slušnou výzvu. Hra je postavená na tom, že hráč s každým přirozeným útokem ztrácí jednu hodnotu z útočného čísla, které si může doplnit při prozkoumávání dungeonu. Stejným způsobem funguje i obrana, kdy útoky napřed projdou štítem a pak začne mizet i zdraví. Hráč je tak motivován chytře využívat kouzla a schopnosti, aby dokázal konkurovat nepřátelům, a zároveň neztratil příliš z vlastních schopností, protože nikdy nevíte, kdy budete mít možnost si doplnit ztracené atributy.
Energie sbalená na cesty
Musím se přiznat, že k podobným hrám přistupuji vždycky s velkou skepsí. Zvlášť těm určeným pro mobilní zařízení. Ovšem do Dungeon Faster jsem se zažral a na tabletu se hraní věnuji kdykoliv mám volnou chvíli. Kombinace šikovnosti a náhody nabízí hráčům dostatečnou výzvu a díky grindu a krátkému času strávenému v jednotlivých místnostech je Dungeon Faster ideální na vyplnění volných chvilek. Pokud chcete vývojáře podpořit a stát se šlechticem, usnadníte si získávání vzácných zubů nutných k levelování. Pokud to ale neuděláte, jen se mírně zpomalíte. Nejde o žádnou zásadní ztrátu, která by měla hráče odrazovat.
Pokud tedy toužíte po příjemném dungeon crawleru na cesty, a nevlastníte zrovna Switch na hraní třetího Diabla, je Dungeon Faster velmi dobrou volbou.