DEVELOPER POINT 2006
Všichni určitě víte, že letošní INVEX přinesl docela velké změny. Krom toho, že herní průmysl nebyl v největším pavilonu „Z“, tak vás taky mohl mile překvapit stánek IDEA Games a prezentace her ALPHA PRIME a ARMED ASSAULT. Oba tyto tituly si zde bylo možno zahrát. Já vám chci ovšem stručně popsat projekt DEVELOPER POINT, kde byly k vidění přednášky, které se týkaly vývoje her.
Pár nejlepších z nich:
IDEA Games – Představení asociace, studií a projektů
Prezentaci vedl Jiří Rýdl. Představil firmu a stručně popsal cíle a další plány do budoucna. Co je IDEA Games? IDEA je zkratka Independent DEvelopers Association. IDEA Games byla založena v druhé polovině roku 2005 třemi nezávislými herními studii – ALTAR Games, Black Element Software a Bohemia Interactive Studio. Jak vlastně IDEA Games pomáhá vývojářům? V první řadě se snaží najít vydavatele, zastupuje vývojáře při obchodních komunikacích, chystá marketingové materiály a smlouvy. Pro vývojáře to znamená podstatnou pomoc, nemusí se totiž zabývat propagací a prezentacemi svých projektů, ale naplno se mohou věnovat jejich vývoji. IDEA pomáhá také zajistit peníze pro pre-produkci, aby tým měl finance na vytvoření prvního dema a udržel se tak, než podepíše smlouvu o vývoji. Dále obstarává svým studiím nové technologie, software a hardware. Rozhodně jednou z důležitějších věcí je snaha najít a udržet kvalitní lidi v týmech a výměna zkušeností mezi nimi. Poté se konala na DEVELOPER POINT prezentace projektů, které jsou momentálně ve vývoji. Na konci byly trochu poodhaleny plány do budoucna, kdy Jirka prozradil, že chtějí přinášet jeden titul za druhým a rozšířit portfolio žánrů. V rámci činnosti IDEA by se měla rozjet online distribuce her, jenž tato asociace – respektive vývojáři – produkují. A pak je rozšířit do celého světa. Zvažuje se i možná spolupráce s dalšími studii. Až na to, že byl při přednášce všude nesnesitelný hluk, takže občas nebylo nějaké to slovíčko přednášejícímu rozumět, vidím tento počin veskrze pozitivně. Myslím, že opět je o čem přemýšlet a těšit se, co přijde dál.
ALTAR Games – Ukázka z tahové strategie UFO: Afterlight
Další prezentaci vedl Lukáš „Izmi“ Veselý, který je projektovým manažerem nového dílu UFO. V krátkosti představil své studio ALTAR Games a všechny jeho dosavadní tituly. Poté se pustil do prezentace nového dílu UFA. První, co jsme mohli vidět, bylo intro a také nový doposud nezveřejněný trailer, nutno podotknout že povedený. Příběh nepřímo navazuje na UFO: Aftershock. Tentokrát se ale budete snažit osídlit planetu Mars a jak to tak bývá, nepůjde to zrovna lehce. Jedna z hlavních změn je důraz na RPG prvky, proto si vypěstujete větší vztah ke svým hrdinům, budete o nich vědět opravdu hodně. Omezený počet lidských jednotek je také další „znesnadnění“; většina populace je totiž zmrazena a čeká, až budou na Marsu příhodnější podmínky pro osídlení – to má umožnit právě hráč. Na začátku hry budete bojovat na pusté planetě Mars ve skafandrech a obratnost vašich jednotek bude dost snížená. Ale čím dál více budete osídlovat planetu a rozmísťovat své věže, které mění klima planety, začne zde růst i vegetace a marsovský svět se počne metamorfovat. Potom vaše jednotky budou moci nosit slabší skafandry a v pokročilých misích pak nemusí mít ani přilbu. Zase je to přínosem pro jejich obratnost v boji atd. Izmi nám pustil video z gameplay, které mě doslova uchvátilo. Nová comicsově stylizovaná grafika a propracované modely, opravdu pěkně animované. Musím říci, že za chodu to vypadá luxusně. Nové UFO má vylepšený engine z UFO: Aftershock a poběží možná i svižněji. Rozhodně grafici udělali velký kus práce a zaslouží si gratulaci. Hra by měla výt v 1Q roku 2007.
ALTAR Games – Ukázka ze hry FISH FILLETS 2
Poslední prezentaci týmu ALTAR Games vedl Vláďa Chvátil, který nám prozradil něco víc o novém dílu s rybími agenty. Jako první jsme mohli zhlédnout celé intro a potom nám společně s hlavním desingerem misí Davidem komentoval, jaké změny oproti jedničce dvojka přinese. A jak se vůbec nový díl hraje? Pokud chcete vědět o FISH FILLETS 2 více, podívejte se na http://ff2.sfera-software.net, kde najdete nejpodrobnější informace o této gamese.
Bohemia Interactive – Rozdíly ARMA a FP
Jan „O‘hara“ Hovora nám představil studio BIS, načež popsal rozdíly mezi Armed Assault a Operation Flashpoint. Nebudu to dlouze okecávat a půjdu rovnou k těm novinkám:
Úplně první samozřejmostí je ovšem nová kampaň a celý příběh. Strategické rozhodování ve hře nabývá nových rozměrů; nebudete moci ovládat pouze 12 členů týmu, jako tomu bylo u FP, ale rovnou i všechny ostatní samostatné jednotky, to znamená několik stovek lidí. Tomu se říká team switch, můžete tak ovládat třeba 150 člennou armádu a koordinovat ji na jeden cíl. Další novinkou je v multiplayeru „join in progress“ – hráč se může připojit i do právě hraného kola. Pomocí této vychytávky můžete hrát jedno MP kolo třeba i celý den. Posun v grafice: podpora antialiasingu, anisotrop filtrování, rozšířena je i velká hustota objektů ve scéně. Pokročilé shadery pro dynamické osvětlování, dynamické stíny a opravdu realistické světlo. Novinkovou vlastností je například možnost řídit vozidla, přičemž můžete střílet ze všech zbraní. Na takovém tanku to v praxi například znamená, že pojedete a budete moci střílet dělem a zároveň kulometem, ovšem na zcela odlišné cíle. Další novotou je schopnost plavání, lepší 3d optika a průstřelnost, odrazy kulek, zbořitelné domy, přejíždění přes stromy lesem, oddělená radia od mluveného slova. Dvakrát více pohybů postavy vojáka. To už je asi všechno, co si pamatuji. Rozhodně změn je plná kopa a jde opravdu o super novinky. Pro hráče FP bude Armed Assault jediný možný nástupce!
Ceske-hry.cz – O tom co CH nabízí
Prezentaci vedl Jiří „Fila“ Filipovič, který všechny seznámil se serverem www.ceske-hry.cz. Jde o neziskové sdružení lidí z české a slovenské herní scény, kteří se zajímají o vývoj počítačových her. Pořádají různé akce – asi jednou úplně nejznámější je GDS – Game Developers Session – jde o největší konferenci o herním vývoji v ČR a SR a koná se každoročně v Brně. Programem GDS je prezentace projektů významných studií, odborné přednášky na téma programování, grafika, design, business a workshopy.
Miroslav Žák
České a slovenské hry sbírám od roku 2001. Více než o samotné hraní se zajímám o vývoj a archivaci. Mojí hlavní zbraní je motivace.