Blood will be Spilled – Hodný, zlý a ošklivý v říši hmyzu

Michael Petr – 08/06/2019

Blood will be Spilled je westernová hra z říše hmyzu, na které pracoval tříčlenný tým Doublequote Studio z Bratislavy. V týmu je aktuálně jen jeden programátor, takže to, že hra vůbec vyšla, je malý zázrak.

Jensen, Adam Jensen

Tahle hra si mě získala hned u první animace. Nádherná ručně kreslená grafika s parádní westernovou stylizací dává vzpomenout na slavné špagety westerny s Clintem Eastwoodem. Hlavního hrdinu navíc nemluví nikdo menší než Elias Toufexis alias Adam Jensen ze série Deus Ex. Stylovější hlas by autoři hledali jen těžko. Napadá mě jen pár dalších, se kterými bych byl také spokojen: James McCaffrey (Max Payne), Roger Clark (Arthur Morgan – Read Dead Redemption 2) a Rob Wiethoff (John Marston – Read Dead Redemption). Každopádně Elias Toufexis se do role hodí perfektně a navíc mluví přesně jako když daboval Adama Jensena. No prostě paráda. V první moment jsem ani nevěřil, že by malé studio z Bratislavy sehnalo někoho takového pro hlavní roli. Takže jsem při první možnosti pauznul hru a vydal se hledat na internet, abych věděl, že mě uši neklamou. Celkově je dabing hry na vysoké úrovni, nezvyklé pro menší projekty. Upřímně jsem původně očekával, že příběh bude jen hromada textů a ne že bude dabovaný a ještě takto kvalitně.

Platformer s tahovkou v jednom

Samotný gameplay je v podstatě side scrolling platformer, do kterého jsou vloženy tahové souboje. Platformová část není moc složitá a většinou ji proběhnete docela rychle. Jen v několika kapitolách jsou části, kdy je třeba skoky dobře načasovat. Zajímavostí je, že svou zbraň použijete i mimo souboje, například na rozstřílení překážek a podobně. Nicméně, když začne souboj, začnete přesně tak jak jste do něj vešli. To znamená, že pokud jste vystříleli půl zásobníku do sudů a nenabili si zbraň, tak začínáte souboj, ve kterém pravděpodobně jeden z prvních tahů spotřebujete na nabití zbraně. To samé platí o zdraví. Takže na tyto věci je dobré dávat si pozor a nepobíhat kolem s nenabitou zbraní a polovičním zdravím. Pěkný detail je i fakt, že pokud svůj kolt nabíjíte mimo souboj, tak nabíjíte po jednom náboji. Rychlé mačkání tlačítka nabití přitom bubínek stylově roztočí, takže máte trochu pocit jako byste opravdu nabíjeli zbraň. Je to přece jen interaktivnější způsob, než zmáčknout tlačítko a dívat se na několikavteřinovou animaci, kde se vše stane samo.

Celkově jsou souboje fajn zpracované. Postupně přibývají nové a nové typy nepřátel s různými vlastnostmi. Ti samy o sobě nejsou zrovna nejchytřejší a často udělají hlouposti typu, že se schovají na místo kam jejich kolega hodil dynamit a podobně. Nicméně tím, že je jich často velká přesila a jednotlivé typy se doplňují, tak vám umí zavařit. Někteří hází dynamit, jiní střílí na dálku a další se k vám snaží dostat co nejblíž a použít nůž. Později se objeví i létající nepřátelé a chodící tanky s hromadou zdraví a silným útokem na blízko. V každém tahu můžete udělat dvě akce. V pozdější části hry jsem často jednu spotřeboval na přesun, protože hned několik nepřátel zaměřilo můj aktuální úkryt. Takže taktika vystřelit a utéct je často nejlepší dokud aspoň trochu nesnížíte počet nepřátel.

Čas od času hra nastaví časový limit souboje, takže schovávat se a čekat na vhodný čas, není vždy možné. Což je dobře. Hra vás tak nutí nespoléhat stále na stejnou taktiku, zároveň to ale nikdy nedělá moc agresivně. Pokud prošvihnete časové okno, tak to většinou znamená pouze víc nepřátel, ne konec hry.

Hra nabízí i několik vcelku solidních bossů, ale to tady nebudu prozrazovat.

… a ještě RPG

Hra má i něco jako RPG prvky. Na začátku si vyberete jednu ze tří person (hodný, zlý a ošklivý) a ta vám zpřístupní speciální útoky. S tím, že vidíte jen první dva z pěti. Hra vás tak motivuje k opakovanému hraní se zvolením jiné persony. To je pro sběratele achievementů umocněno tím, že za dohrání hry s jednotlivými personami je vždy samostatný achievement.

Lovec odměn

Příběh hry sice není nějak nečekaný a plný zvratů. Nicméně je to velmi slušně vyprávěná pocta klasickým westernům. Vše je navíc odlehčeno zasazením do říše hmyzu. Hra by nikdy tak dobře nefungovala, kdyby se odehrávala ve světě lidí. Přece jen má něco do sebe, když dojdete za farářem kobylkou, který se modlí k velkému pavoukovci, který přede vlákno života. Podobných postaviček je ve hře plno a nechci je moc vyzrazovat. Každopádně svůj díl na dobrém pocitu z děje má samozřejmě již zmíněný kvalitní dabing. A především krásné komiksové animace.

Nikdo není dokonalý

Je pravda, že hra vyšla v ne úplně odladěné verzi. Každopádně nasazení autorů bylo po vydání hry extrémní a každý den vyšel tu větší, tu menší patch. Původně jsem si zapisoval různé menší i větší bugy, ale jak patche vycházely, tak jsem je zase odmazával s tím jak mizely ze hry.

A tak zůstávají spíš ty věci, které nejsou vyloženě bugy, ale mohly být udělané lépe, jako třeba to, že chodit do vylepšení RPG prvků a dívat se na posbírané předměty přes hlavní menu, také není zrovna líbivé.

Pohyb v prostředí je občas obtížný pokud chcete například vyjít schody, musíte trefit přesné místo, kde se na ně dá vejít. Snadno se stane, že kolem nich budete poskakovat a snažit se je trefit. Obzvláště pokud chcete dolů.

Pokud zemřete během platformování, tak vás hra vrátí na různá místa a sama se rozhodne kolik byste měl mít zdraví. Tak se mi stávalo, že pokud jsem umřel dvakrát při stejném skoku, nahrála se mi poslední pozice pokaždé o kousek jinde a jednou jsem měl poslední dílek zdraví a jednou jsem ho měl téměř plné. Takže pokud zemřete, je často lepší varianta manuálně nahrát checkpoint, než si nechat od hry hodit kostkou.

Zamířit na někoho na větší vzdálenost, pokud je navíc buď výš nebo níž než vy, je taky občas ne úplně pohodové. Postavička se stáčí na strany a chce to trochu trpělivosti a moc netrhat s myší, ale i toto se možná ještě trochu poladí v nějakém updatu. Protože už během hry jsem měl pocit, že to časem šlo lépe. Akorát si nejsem jistý, jestli jsem si já zvykl na ovládání, nebo jestli to byla zásluha nějakého updatu.

Závěrem

Blood will be Spilled je krásná hra s jednoduchou hratelností, kterou není problém si rychle osvojit, ale občas vám dá při některých sekcích zabrat (v dobrém slova smyslu). Úžasný dabing, krásné animace a originální prostředí divokého západu z pohledu hmyzu. Hra neměla úplně hladký start, ale autoři během několika dnů po vydání vychytali většinu bugů a hra se teď dá v pohodě projít bez záseku. Vzhledem k tomu, že v dnešní době stále více slyšíme od velkých studií u nás i v zahraničí, že nejde o to jaká je hra když vyjde, ale o to co se z ní stane (naposledy to řekl dokonce Todd Howard v rozhovoru pro IGN, když se snažil obhájit Fallout 76), tak jsem ochoten malému slovenskému studiu odpustit pár bugů, které se očividně snaží odstranit jak nejrychleji dokáže. Je klidně možné, že pokud si hru koupíte až po přečtení této recenze, tak už v ní ani žádné bugy nebudou.

Hra stojí na Steamu 14,49€ což je srandovní cena na to, kolik zábavy hra nabízí. Základní herní doba (jedno projití hrou) je někde kolem deseti hodin. Jednotlivé kapitoly je pak možno zopakovat, abyste vysbírali mementa (sběratelské předměty této hry), které jste napoprvé minuli. Navíc můžete celou hru zkusit projít s jinou personou.

Máte rádi westerny, hrdiny co mají drsné hlasy a hlášky, komiksy, tahové souboje, líbí se vám grafika, kterou vidíte na obrázcích? Pokud jste aspoň u dvou bodů odpověděli ano, tak si tuto hru kupte, protože přesně toto v ní najdete. Avšak pozor, platí to i obráceně pokud vás zmíněné body nechávají chladnými, tak tato hra to asi nezmění. Mně osobně se tato hra opravdu trefila do vkusu. Je to podle mě jedna z nejlepších, jestli ne nejlepší hra co se českých a slovenských her za posledních pár let týče. Doufám, že se tvůrcům bude dařit s prodeji a v budoucnu třeba přijdou s pokračováním.

Michael Petr

Otec dvou dětí přes den a hráč přes noc.