

Český vývojářský veterán Ondřej Španěl, známý jako hlavní programátor legendárních her Operation Flashpoint, Arma a Arma 2, se po letech ticha vrací s novým projektem. Jeho připravovaná hra Bajaja, inspirovaná českou pohádkou o princi Bajajovi, má být poctou fantazii, řemeslu i rodinnému hraní. Hráči si ji brzy budou moci vyzkoušet – demo vychází už nyní na Steamu.
Pohádkové dobrodružství s duší a klidem
Příběh sleduje mladého prince, který prchá od dvorských intrik, aby si našel vlastní cestu a jméno. Doprovází ho věrný mluvící kůň, s nímž se vydává do světa obyčejných lidí. Princ pracuje, seká dřevo, pomáhá na poli, potkává nové přátele a snaží se žít prostý život – dokud se nedostane do království ohroženého velkým zlem.
Aby skryl svůj původ, odpovídá na všechny otázky jediné slovo: „Bajaja.“
„Snažím se vytvořit hru, která má hloubku a vkus, je kultivovaná, poklidná a přitom zábavná,“ říká Ondřej Španěl. „Je to hra, kterou jsem chtěl vždy udělat. Svět plný dobrodružství a dětského úžasu se nerodí přes noc – ale stojí za to.“
Herní svět jako z dřevěné hračky
Za vývojem stojí studio Orbis Fabula, které klade důraz na estetiku a tvůrčí svobodu. Vizuální styl Bajaji připomíná malované dřevěné hračky nebo ranou 3D grafiku – jemně stylizovaný, hravý a poetický.
Všechny modely vznikají v interních nástrojích, které budou po vydání dostupné i hráčům, aby mohli tvořit vlastní obsah: postavy, předměty, animace či celé příběhy.
Kromě toho hra nabídne otevřený svět s procedurálním generováním prostředí, boje mečem inspirované německou školou šermu, a především vysokou znovuhratelnost.
Brzy na Steamu
Demo hry Bajaja je již dostupné na Steamu před říjnovým Steam Next Festem. Umožní hráčům projít první kapitoly Bajajova života, zažít první práce, rozhovory i menší dobrodružství z jeho cesty do světa.
Plná verze hry je plánována k vydání v režimu předběžného přístupu v prvním čtvrtletí roku 2026.
Klíčové prvky
- Příběh české pohádky o princi Bajajovi a jeho mluvícím koni
- Kombinace příběhové adventury a otevřeného sandboxu
- Klidné tempo a důraz na obyčejné činnosti: práce, pomoc lidem, život v krajině
- Unikátní vizuální styl připomínající lakované dřevěné hračky
- Procedurálně generované světy plné možností a objevů
- Tvůrčí nástroje pro tvorbu vlastního obsahu (modely, animace, světy, příběhy)
Miroslav Žák
České a slovenské hry sbírám od roku 2001. Více než o samotné hraní se zajímám o vývoj a archivaci. Mojí hlavní zbraní je motivace.