

Včera vyšla nová česká hra Hlína, za níž stojí brněnský vývojář Jan Nechvátal. Jak už napovídá samotný název, celý svět hry je vytvořen ručně z hlíny. Díky tomu působí hra jedinečně a okouzlujícím způsobem vyčnívá z domácí i zahraniční produkce.
S Janem jsme natočili rozhovor už v době, kdy byl vývoj teprve v plném proudu, a už tehdy bylo jasné, že vzniká něco výjimečného.
O čem Hlína je
Hra se odehrává ve městečku jménem Hlína, kde hráč ovládá postavu Olího. Ten se snaží postarat o svou maminku, která přišla o práci v místní továrně. Továrna začíná po lidech vyžadovat stále více, což komplikuje život nejen Olího rodině, ale i dalším obyvatelům. Při průzkumu města odhalujete tajemství, potýkáte se s výzvami a poznáváte skryté stránky tohoto nevšedního světa.
Čím je hra výjimečná
- Ručně vytvořený svět: Každý detail – od budov až po samotné postavy – je ručně modelován z hlíny.
- Příběh ze skutečného života: Hlína sleduje Olího snahu pomoci matce a vyrovnat se s tvrdou realitou.
- Volné prozkoumávání: Hráči se mohou volně pohybovat po městečku, objevovat nová místa a interagovat s jeho obyvateli.
- Atmosféra: Hra má nejen okouzlující, ale i temnější polohu, která připomíná strašidelné aspekty života.
- Hudba: Originální soundtrack podbarvuje klidné i napínavé momenty a umocňuje zážitek z hraní.
- Minihry: Rozmanité úkoly a minihry odrážejí každodenní život hlavního hrdiny.
Hlína vznikla v brněnském Gamebaze_incubator
Vývoj hry probíhal v Gamebaze_incubatoru v Brně, který poskytuje začínajícím vývojářům zázemí, vzdělání a mentoring. Inkubátor se zaměřuje nejen na rozvoj gamedev dovedností, ale i na podporu podnikání v herním vývoji.
Účastníci programu zde získávají pracovní prostor, přístup k byznys znalostem o indie vývoji, rozšíření praktických gamedev dovedností i podporu při zvládání celého vývojového cyklu. Součástí inkubátoru je individuální mentoring od zkušených expertů, pomoc při hledání investorů a možnost zapojit se do sítě kontaktů, která může urychlit etablování projektu na trhu.
Právě tato podpora umožnila Janu Nechvátalovi dokončit Hlínu v podobě, která kombinuje výtvarné umění s osobním příběhem a silnou atmosférou.
Hlína jako umění i hra
Jan Nechvátal dokázal spojit herní médium s výtvarným uměním a vytvořil dílo, které v českém prostředí nemá obdoby. Hlína je nejen hrou, ale i unikátním výtvarným projektem, který ukazuje, že i malé tituly mohou přinést hluboký a nezapomenutelný zážitek.
Miroslav Žák
České a slovenské hry sbírám od roku 2001. Více než o samotné hraní se zajímám o vývoj a archivaci. Mojí hlavní zbraní je motivace.