5 otázek pro vývojáře Igora Aleksandrowicze – Calcium Contract
Dnes pokládáme otázky vývojáři Igoru Aleksandrowiczovi, který nedávno vydal hru Calcium Contract.
Říkáš, že hra je inspirována klasickými střílečkami z 90. let. Můžeš jmenovat přesněji z kterých her jsi čerpal inspiraci pro svou hru nejvíce?
Největší inspirací byly určitě hry Doom a Doom 2. Stále si myslím, že patří k těm nejlépe navrženým střílečkám staré školy, ne-li vůbec. Skoro každá zbraň, předmět a nepřítel jsou dobře vybalancovány a mají nějakou unikátní herní roli, ze kterých je pak namíchán celý hratelnostní orchestr. Úplně největší inspirací je pak Doom komunita, která i dnes vytváří nové úrovně a modifikace, které svou kvalitou mnohdy předčí leckteré moderní hry. Mají ostatně náskok v podobě třiceti let zdokonalování doomovské hratelnosti.
Hra má poněkud originálnější narativní a vizuální složku. Jak jsi na tento nápad přišel? Snažil si se dosáhnout u hry více komické atmosféry?
Vzniklo to organicky. Zezačátku jsem se zaměřil čistě na hratelnost s tím, že nechci být omezován nějakým zasazením nebo příběhem. Zároveň jsem byl trochu unaven tím, jak často jsou střílečky zaměřeny na krvavost a syrovost a rozhodl jsem se místo toho jít směrem určité bizarnosti a pastelovosti. Postupně jsem pak začal experimentovat s různými podobami nepřátel, prostředí, barvami, zvuky apod. a řídil se při tom spíše citem, jak do sebe vše v hratelnostním kontextu zapadá než logikou vytvářeného světa. Mám rád hry, které jsou na první pohled divné až nesmyslné, ale ve spojení s herními pravidly a pocitem ze hry začnou dávat smysl, i když může být těžké slovně popsat, proč. Vydal jsem se tedy tímto směrem, přidal komičnost a hravost, a nakonec vše svázal dosti absurdním příběhem.
Hra již vyšla. Jak si zatím spokojený s jejím přijetím u publika?
Ano, přijetí je velmi vřelé a na hru jsou v podstatě skoro výhradně velmi kladné ohlasy, což mě samozřejmě velmi těší a inspiruje k další tvorbě. Stále si ale myslím, že se hra nedostala k tak širokému publiku, k jakému by mohla. Nemám moc velké marketingové možnosti, navíc s tímto dnes velmi bojují všechny hry, nejen ty malé nezávislé.
Jaký máš vztah k podobným hrám jako je ta tvá? Hraješ rád old-school střílečky?
Ano, mám rád jak skutečně staré střílečky tak i moderní retro-střílečky jako Dusk, HROT nebo Cultic. Není to ale můj jediný žánr a mívám i období, kdy podobnou hru dlouho ani nezapnu.
Plánuješ na hře dále pracovat i po vydání, nebo se pustíš do nějakého nového projektu? Popřípadě půjde o podobný projekt, nebo bys raději zkusil něco jiného?
Ano, připravuji pro Calcium Contract něco nového. Zatím neprozradím, o co půjde, nebude to ale obyčejný balík nových úrovni. O dalším projektu jsem ještě přesně nerozhodl, není ale vyloučeno, že se pustím do něčeho úplně jiného.
Miroslav Žák
České a slovenské hry sbírám od roku 2001. Více než o samotné hraní se zajímám o vývoj a archivaci. Mojí hlavní zbraní je motivace.