Čeští vizionáři, průkopníci i autoři celosvětově úspěšných počítačových her v unikátním seriálu – iVysílání ČT uvádí GAME STORY
Deset epizod o vývoji tuzemské herní scény posledních bezmála čtyřiceti let nahlédne do zákulisí tohoto odvětví kreativního průmyslu, a to očima hráčů, programátorů i vývojářů, jejichž kariéra mnohokrát začínala ve studentském pokoji. GAME STORY připomene i společenské změny z konce komunistické totality a začátků návratu demokracie, které měly na rozvoji počítačových her významný podíl. Seriál GAME STORY režíroval Štěpán FOK Vodrážka a Česká televize ho ve svém iVysílání nabídne bezprostředně po premiéře na letošním ročníku festivalu Comic-Con, tedy 6. dubna 2024.
„Cyklus o nejvýznamnějších tuzemských počítačových hrách a jejich tvůrcích je reprezentativní přehlídkou skutečně nejzásadnějších herních počinů od 80. let do současnosti, které zároveň uspěly i v mezinárodním měřítku,“ popisuje dramaturg série GAME STORY Martin Novosad a dodává: „Diváci nutně nemusí být aktivní hráči počítačových her. Pro ty méně zainteresované je to příležitost poznat hry i z trochu jiného úhlu pohledu – a také mnoho talentovaných osobností z Česka, které se dokázaly prosadit v ohromné mezinárodní konkurenci. Naopak fanoušci v něm objeví spoustu zajímavých souvislostí, které možná nevěděli.“
Seriál připomíná všechny významné technologie od ZX Spectra až k virtuální realitě. Mezi hrami nechybí legendární Tetris 2, Machinarium, světově úspěšný Euro Truck Simulator či Operace Flashpoint, za kterou tvůrci získali herního „Oscara“. „Chtěli jsme nejen odvyprávět příběhy konkrétních her, ale zachytit rozvoj celého herního průmyslu. A to nám umožňuje právě zasazení do širších dobových trendů a souvislostí pomocí archivů. Souběžně s vývojem her tak zachycujeme technologický vývoj a pokrok, který jde ruku v ruce s vývojem průmyslu. Ukazujeme, že český herní průmysl je velké a úspěšné odvětví, na které můžeme být právem hrdí,“ vysvětluje režisér Štěpán FOK Vodrážka, který nejvíce času strávil právě u Operace Flashpoint nebo první Mafie.
„Na začátku byla nostalgie, vzpomínky na ‚paření‘ starých her, hltání herních časopisů a fascinace herními světy, které se neuvěřitelně vyvíjely. Česká herní scéna má ve světě velké jméno a uvědomili jsme si, že její příběhy tady zatím nikdo uceleně nevyprávěl. Proto jsme se rozhodli udělat dokumentární sérii GAME STORY,“ dodávají producenti Jakub Jíra a Marek Novák.
Vznik projektu finančně podpořila Česká spořitelna, která je partnerem projektu. Mediálním partnerem projektu je Xzone. Projekt vznikl za podpory Jihomoravského filmového nadačního fondu.
námět: Marek Novák // scénář: Štěpán FOK Vodrážka, Jan Smutný, Jan Vejnar // režie: Štěpán FOK Vodrážka // kamera: Kryštof Hlůže // střih: Tomáš Elšík, Michal Böhm // dramaturg: Martin Novosad // producenti: Marek Novák (Xova Film), Jakub Jíra (Shore Points) // výkonná producentka ČT: Jarmila Hoznauerová // kreativní producentka ČT: Kateřina Ondřejková // účinkují: Marek Španěl, Daniel Vávra, Jakub Dvorský, Slavomír Pavlíček, Pavel Šebor, Ján Ilavský, Michal Kozelek, Tomáš Kovařík, František Fuka a další
Synopse
Příběhy vzniku nejzásadnějších českých počítačových her posledních čtyř desetiletí, které formovaly generace fanoušků a dokázaly se prosadit ve světě. Unikátní pohled na zrození nejúspěšnějších domácích herních vizionářů, jejichž kariéra začínala často v „garážích“ a mnohé z nich dovedla až k miliónovému byznysu. V jednotlivých dílech nechá seriál nahlédnout do zákulisí tuzemské herní scény, fascinujícího tvůrčího odvětví, které generuje větší příjmy, než filmový a hudební průmysl dohromady. GAME STORY připomene legendární herní tituly, z nichž se staly fenomény daného žánru.
Synopse jednotlivých dílů
1. díl Virus
Herní pionýr František Fuka z vlastního nadšení programoval první české hry pro osmibitové počítače. S Tetrisem 2 stál u zrodu tuzemského herního zázraku na přelomu 80. a 90. let. A kdo přišel po něm?
2.díl Klíče
Sen několika studentů a zapálených hráčů počítačových her se zhmotnil díky školnímu kompu a herní předělávce s názvem Tajemství Oslího ostrova. Hráčskou pecku z ní udělal ale až osvícený vydavatel.
3.díl Komunita
Jak je možné, že se v 90. letech v České republice, kde málokdo měl na počítač, dařilo hned dvěma herním časopisům? A co jejich rivalita přinesla tuzemské herní scéně?
4.díl Záblesk
Z malého simulátoru stvořila parta nadšenců kultovní vojenskou střílečku Operaci Flashpoint, která se stala jedničkou na všech trzích. Češi s ní získali herního „Oscara“ a dobyli svět.
5. díl Samorost
Hra jako umění v podání Jakuba Dvorského, který zdolal herní Olymp adventurami vycházejícími z klasické animace. Se svou další hrou Machinarium dobyl sociální sítě i mobilní platformy.
6. díl Receptář
Jaký je příběh vzniku nejpopulárnějšího českého hyperrealistického Euro Truck Simulatoru? A jak se vyplatilo starat o hobby komunitu?
7. díl Pán jeskyně
Od deskových her na hrdiny až po epické počítačové RPG ze středověku z českých luhů a hájů. Jaké náhody sehrály svou roli v cestě k pohádkovému bohatství, které za ni získala parta českých vývojářů?
8. díl Továrna
Dvojice kamarádů zažila sen všech startupistů. Svým Factoriem vytvořili nejúspěšnější českou budovatelskou strategii, ale podařilo se jim prosadit i v konkurenci Minecraftu na mezinárodní scéně.
9. díl Vrchol
V jednoduchosti je síla, ale musíte na to přijít. Co vše se muselo stát, aby se z virtuální sekačky v tanečním rytmu Beat Saber stala naprostá herní bomba? A jak se programuje úspěch levou rukou?
10. díl Holki
Hry už dávnou nejsou jenom pro kluky. Stojíme na začátku nové éry, kdy už holky nechtějí jen hrát, ale taky vyvíjet hry podle svých vlastních představ.
Miroslav Žák
České a slovenské hry sbírám od roku 2001. Více než o samotné hraní se zajímám o vývoj a archivaci. Mojí hlavní zbraní je motivace.