V loňském roce se obrat českého herního odvětví vyšplhal na více než 5,3 miliardy Kč, což je o 17 % více ve srovnání s předchozím rokem. I přes povinnost home office režimu se herním společnostem povedlo otevřít přes 330 nových pracovních pozic. Data vychází z nové studie o stavu herního průmyslu v České republice zveřejněné Asociací českých herních vývojářů.
Herní Průmysl 2021 infografika GDACZ
Odhad růstu pro rok 2020 počítal původně s 10% navýšením, před pandemií se výsledné hodnoty očekávaly dokonce o 60 % nižší ve srovnání s dosaženým obratem. Výsledek dokazuje pozitivní trend ve vývoji celého herního průmyslu v České republice, který i během pandemie posiloval. A dle odhadů bude posilovat i nadále – pro rok 2021 se očekává meziroční nárůst o dalších 10 %.
„Důvody rychlejšího růstu spočívají kromě individuálních úspěchů vybraných her také právě ve specificích pandemie. Herní průmysl, na rozdíl od jiných sektorů, během ní nebyl zásadněji omezen. V příštím roce očekáváme překonání hranice 5,8 miliardy Kč,“ uvádí Pavel Barák, předseda Asociace českých herních vývojářů.
Rekordní počet pracovníků, nedostatek českých talentů
České firmy působící v oblasti gamingu zaměstnávaly v loňském roce 2074 lidí, což je o 20 % více než v roce 2019. Jedná se o nejvyšší číslo v historii a očekává se, že bude letos opět překonáno. Během roku 2020 vytvořily herní společnosti 335 nových pracovních míst, v letošním roce plánují atakovat hodnotu 400. Nejobtížněji obsaditelné jsou pozice programátorů (31 %), grafiků (22 %) a animátorů (18 %).
Každý třetí zaměstnanec v herních společnostech působících v České republice je cizinec (33 %). Přibližně polovina zahraničních pracovníků je ze zemí EU (53 %), necelá druhá polovina pak z dalších zemí (47 %). Právě vysoký počet zaměstnanců pocházejících ze států mimo Evropskou unii, kteří přicházejí obsadit obtížně obsaditelné posty ve vývojářských týmech, vede k dlouhodobému apelu herních firem na zrychlení procesu udělování víz pro tyto vysoce kvalifikované pracovníky.
„Nemáme bohužel efektivní systém, který by dokázal vytvářet dostatek nových českých zaměstnanců. Chybí kvalitní vzdělávání i další alternativy pro generování nových zaměstnanců. Například rekvalifikace, které mohou být zajímavou příležitostí pro lidi z jiných sektorů, kde jsou vlivem pandemie nuceni propouštět. Firmy tak nyní obsazují vybrané pozice lidmi ze zahraničí. České herní odvětví je v globálním měřítku dostatečně atraktivní a konkurenceschopné, proto se firmám daří tyto zahraniční pracovníky získávat,“ doplňuje Pavel Barák.
Nové herní tituly na obzoru
V České republice aktuálně působí 118 vývojářských společností. Až tři čtvrtiny z nich využívají služeb outsourcingu, nejčastěji pak pro tvorbu hudby a zvuku, lokalizace a herní assety. Necelá třetina českých studií outsourcing nabízí, nejčastěji v oblasti programování a kompletní produkce.
Během roku 2020 bylo u nás vytvořeno celkem 58 nových her, z čehož 16 z nich bylo vydáno jako tzv. early access a soft launche nadcházejících titulů. Aktuálně mají české herní společnosti v přípravě více než 180 nových her.
Miroslav Žák
České a slovenské hry sbírám od roku 2001. Více než o samotné hraní se zajímám o vývoj a archivaci. Mojí hlavní zbraní je motivace.