5 otázek vývojáři Karel Brejcha – Avoidon
Dnes jsme položili pět otázek Karlovi Brejchovi, tvůrci her jako je Memory Battle, Avoidon nebo Connect The Dots. Karel Brejcha tvoří hry pro platformy PC a Android. Pojďme si popovídat, jak si vedou jeho hry a jaké měl své herní začátky.
Jak dlouho se věnuješ vývoji her a co tě na vývoji nejvíc baví/nebaví?
Už jako malý chlapec jsem se před rokem 89/90 zajímal o počítače kvůli hrám. Když přijel do města kolotoč, chodil jsem na automaty. Pamatuji si na hry jako Kung-Fu Master nebo Moon Patrol. Starší bratr vozil z internátu od kamarádů půjčený Sharp MZ-800 a na něm jsme hráli Jet Set Willy, Manic Miner a Antiriad. K nejstaršímu bratrovi jsem chodil na Didaktika hrát Exolona a Ramba. A k sousedům na Commodore 64 hru Silkworm. Sám jsem po roce 1990 dostal od babičky Amstrad CPC464. K němu jsem bohužel neměl monitor ani modulátor do normální TV a jediné, co jsem mohl dělat, bylo poslouchat intro hudbu z her nebo poslepu přepisovat zvukové mnohařádkové miniprográmky v Basicu z manuálu :). Nebo spíš :(.
Vývoji her se věnuji asi deset let. Naučil jsem se programovat v C# a Unity tak, že jsem 5 let piplal svoji první a nejméně úspěšnou hru Avoidon. Předtím jsem dlouho dělal webové stránky v PHP. Na tvorbě her mě baví různorodost. Jeden den řeším výpočty, druhý den upravuji obrázky a třetí den vybírám a edituji zvuky. Nakonec tomu dodám náladu hudbou. Omezen jsem jen svými schopnostmi a prostředky na nákup assetů.
Jaká tvá hra má největší odezvu od hráčů?
Ze třech mých her se zdá být aktuálně nejlepší ta druhá, spešl pexeso Memory Battle. Nedávno jsem na žádost jednoho hráče přidal i nový ‚Relax‘ režim. Chtěl, aby mohl hrát úplně sám bez AI protivníka a jen počítat dobré a špatné karty.
Plánuješ v dalších hrách využít monetizaci her pomocí free-to-play?
Na Androidu mám všechny hry i ve free verzi s reklamou. Na Steamu to neplánuji.
Kde čerpáš informace o vývoji her a využil jsi někdy placený obsah (online přednášky, kurzy, video obsah)? Případně, co bys doporučil začínajícím vývojářům, kteří se chtějí pustit do vývoje své první hry?
Shlédnul jsem stovky hodin video tutoriálů na YouTube a přečetl mnoho stránek s návody a tipy. A stále je sleduji a čtu, když se setkám s novým problémem k řešení a není koho se zeptat. Placený obsah nevyužívám. Obvyklá doporučení nováčkům jsou: Začít s menším projektem a ten dokončit a vydat. Přidal bych ještě: Nezkoušet dělat něco, co už dělají jiné větší firmy lépe. Odlišit se. Moje třetí hra vydaná před měsícem ale není ten případ, je to víceméně klon rozšířeného typu her Connect the Dots a zdá se, že nepřitáhne tisíce hráčů, jak jsem doufal, resp. hru brzy odinstalují. Ale učinil jsem zajímavý objev: Přitáhla hráče k mojí druhé o něco originálnější hře. Takže shrnuto: Pokud je vaše unikátní malá hra na shopech neviditelná, vydejte si ještě klon nějaké megaúspěšné hry.
Plánuješ už i další herní projekt? Jaký žánr tě nejvíc láká?
Nápadů je dost, ale schopností a prostředků je uskutečnit už ne tolik. Chtěl bych udělat klasickou 2D kreslenou vtipnou adventuru. Ale neumím malovat ani animovat, jsem hlavně programátor. Grafiku, hudbu a zvuky nakupuji na Asset storu a poté upravuji podle potřeby.
Miroslav Žák
České a slovenské hry sbírám od roku 2001. Více než o samotné hraní se zajímám o vývoj a archivaci. Mojí hlavní zbraní je motivace.