5 otázek pro studio Oxymoron Games – Project Hospital
Dnes pokládáme otázky českému studiu Oxymoron Games z Prahy. Jejíž zakladatelé jsou zkušení vývojáři Ondrej Melkus, Roman Pítr a Jan Beneš. V roce 2018 vydali svoji hru Project Hospital, na které pracují do teď. Hra dostala již 4 DLC rozšíření, 37 patchů a vylepšení a na Steamu si nevede vůbec zle, o čemž svědčí kolem 4200 velmi kladných komentářů. Na otázky nám odpovídá Roman Pítr a Jan Beneš.
Vaše hra Project Hospital je už nějaký čas vydaná. Proto můžete již trochu bilancovat. Jak si hra vede? Jaké jsou prodeje, splnili vaše očekávání a cíle?
RP: Naše očekávání hra překročila hned několikanásobně, takže se dá říci, že cíle splnila všechny do puntíku. Obzvláště jsme pak spokojení s faktem, že i tři roky po vydání se hra prodává stejně dobře jako na začátku (ne-li lépe) a nám se tak velmi vyplatilo, že jsme nad tím nezlomili hůl, pokračovali jsme ve vývoji, opravovali chyby a přidávali nový obsah, včetně výše zmíněných dlc. Právě díky tomu jsme pak mohli rozšířit náš tým a začít připravovat budoucí projekty.
Jaké máte s hrou plány do budoucna? A nebudete ji portovat na konzole?
RP: V současné době už sice neplánujeme přidávat do hry žádný nový obsah, ale stále hru ladíme, opravujeme a snažíme se ji co nejvíce otevřít pro naši moderskou komunitu. Port na konzole by se nám s největší pravděpodobností vůbec nevyplatil.
JB: Navíc hra s velkým množstvím textu na obrazovce a stavěná na ovládání myší a klávesnicí vůbec není na konzole dobrý kandidát.
Jste zkušení vývojáři, ale i tak se zeptám: Udělali byste zpětně ve vývoji Project Hospital (nebo v marketingu) něco jinak?
RP: Ano, spoustu věcí! Už v době vydání jsme sice měli všichni za sebou spoustu zkušeností s malými i velkými tituly, ale tohle bylo poprvé, kdy jsme si projekt vydávali úplně sami a i přes všechnu snahu jsme se nevyvarovali větším či menším chybám, které byly ve výsledku úplně zbytečné. Namátkou můžu například rovnou poradit aspirujícím vývojářům: nikdy neoznamujte nový titul, pokud nemáte v provozu jeho stránku na Steamu 🙂
Plánujete nebo pracujete na novém titulu?
RP: Ano, práce na novém projektu jsou již v plném proudu, ale nic víc vám k tomu neřeknu. 🙂
Co byste doporučili začínajícím vývojářům, kteří se chtějí pustit do vývoje své první hry?
RP: Určitě je dobré si pamatovat, že každý průměrný český vývojář potřebuje dvě teplá jídla denně a minimálně šest hodin spánku. Ale zcela vážně bych asi každému poradil, ať nejprve nabere nějaké zkušenosti v zaběhnutém studiu, otevře mu to oči a uvidí, jak vypadá realný vývoj pěkně bez obalu a naivních iluzí. Teprve pak bych se pouštěl do něčeho vlastního. Myslím si, že spousta velice nadějných projektů ztroskotala úplně zbytečně na nezkušenosti a zbrklosti jejich tvůrců. A to je pak pochopitelně velká škoda.
Miroslav Žák
České a slovenské hry sbírám od roku 2001. Více než o samotné hraní se zajímám o vývoj a archivaci. Mojí hlavní zbraní je motivace.