5 otázek pro studio iNFINITE production
Na začátku roku vyšla česká logická hra Machizzle založená na fyzice pro platformu VR. Vaším úkolem je bezpečně dostat míč k cíli a zdolat řadu překážek. Za touto hrou stojí studio iNFINITE production z Prahy, které přistupuje k vývoji VR titulů spíše vědecky. Vedou také laboratoř, kde mají jednu z největších sbírek VR zařízení.
Můžete nám popsat, čemu všemu se věnuje vaše studio iNFINITE production?
iNFINITE Production se ve zkratce věnuje technologiím zítřka a jejich integrací. V roce 2013 jsme objevili Virtuální Realitu a od té doby tvoříme, především na zakázku, různé VR aplikace. Dále se věnujeme neurotechnologiím a obecně integraci VR a dalších forem technologií, například AI.
Splnila nedávno vydaná hra Machizzle vaše očekávání?
Co se týče prodejů, tak zatím ne, ale pořád se jí prodává více a více, tak uvidíme, kam to nakonec doleze. Jinak Machizzle byl projekt s cílem posunout dále naše dovednosti a kromě různých demíček, marketingových nebo tréninkových aplikací, udělat plnohodnotnou hru se vším, co to obnáší. A musím říct, že jsme se toho naučili velmi mnoho, takže v tomto spokojenost.
Hodně se zaměřujete na VR zážitky, změněné stavy vědomí a jiné prožitky. Zvýšila se poptávka po takových titulech při současné koronavirové situaci, kdy většina lidí musí trávit čas doma?
Bohužel ten trend byl přesně opačný, zatímco v době před koronavirem jsme na tomto spolupracovali s celou řadou zahraničních klinik, příchod lockdownu je všechny zavřel a částečně i uvrhl do existenčních problému, takže se spolupráce zastavila. Uvidíme, jak v době popandemické se na to povede navázat. Bohužel náš software zatím není připraven na použití u běžné populace.
Urychlí aktuální situace vývoj virtuální reality? Například pro využití v rámci konferencí, které se teď v normálním režimu nemohou konat?
Myslím, že pandemie zcela určitě urychlila adopci virtuální reality, kde čím dál tím více lidí má doma VR brýle a tím se rozšiřuje uživatelská základna. Jinak si nemyslím, že by to mělo moc velký vliv. Já jsem zastáncem toho, VR používat tam, kde to dává smysl, ale jinak lidi nezatěžovat pořád stále těžkopádným headsetem na hlavě. Co se týče konferencí, tak tam nevidím tu přidanou hodnotu. U virtuálních koncertů už si to umím představit, ale to je zatím velmi v plenkách.
Jak vidíte budoucnost virtuální reality? Kam se tato technologie ještě bude posouvat? Kde ji podle vás budeme potkávat mimo herní odvětví?
Já bych skoro řekl, že VR se mimo herní odvětví daří více než v tom herním. Asi největší potenciál vidím v rozvoji různých tréninkových simulací, kde například v autoškole by bylo možné část jízd odjet ve VR a tak si vyzkoušet například jízdu na ledu nebo jiné nepříznivé podmínky, které se jinde nevyskytují. Další oblasti jsou například design produktů či jejich prezentace. Další velké použití je v psychologii, kdy už skoro dvě dekády se VR používají při léčbě fobií. S příchodem masově rozšířených VR headsetů se toto stává dostupnější. A jakmile se začne kombinovat VR a BCI (Brain-Computer Interfaces), o kterých mluví v poslední době hodně i Gabe Newell, tak se ty možnosti opět rozšíří.
Miroslav Žák
České a slovenské hry sbírám od roku 2001. Více než o samotné hraní se zajímám o vývoj a archivaci. Mojí hlavní zbraní je motivace.