Black Element Software – Hněv pražských andělů
Zakladatelé vývojářské společnosti Black Element Software Radek Volf, Filip Doksanský a Petr Kadleček se seskupili již roku 1998 (už v té době také započali práce na enginu pro hru Shade). Samotná firma vznikla počátkem r. 2000. Tato perspektivní společnost se nachází v Praze a dnes čítá na 10 členů, přičemž se tým stále rozšiřuje. Jejich debutovou hrou se stal právě Shade: Wrath of Angels (Hněv Andělů).
Hororová third-person akce Shade (pracovní název byl Nefandus) měla z počátku naprosto odlišný koncept. Hra měla být něco ve stylu Diabla s isometrickým pohledem. Autoři nakonec ale od tohoto plánu upustili. Shade tedy vznikl v plně 3D grafickém kabátku. Engine (bližší technické informace na http://www.shade-game.com), pod nímž hra běží, celý stvořil geniální programátor Filip Doksanský a na výsledku to je znát; je na světové úrovni, srovnatelný s konkurencí. Po stránce efektů i využívání moderních 3D grafických karet. BES si také od enginu hodně slibují. Chtějí na něm postavit své další projekty, pro které plánují velkou podporu modů atd. Samotná hra Shade multiplayer nemá, ale engine tuto vlastnost pochopitelně podporuje. Pro stavbu samotných levelů pak BES používají editor Radiant známý všem tvůrcům přídavků pro Quaka. Tvůrci pak využívají motion-capture a 3D scanner od Bohemia Interactive Studio, se kterými spolupracují. BIS také plní funkci odborného konzultanta mezi Black Element Software a Cenegou.
Shade se honosí také dobrým a tajuplným příběhem (ten si podrobně rozebereme v některém příštím článku) s inspiračními zdroji v béčkových hororech (Evil Dedad, Braindead, Zombie Holocaust a mnoho jiných kvalitních splatter bijáků) a dílech hororových mistrů H. P. Lovercrafta, S. Kinga a dalších. Po vydání Shade byl ohlas hráčů i recenzentů vcelku slušný; hlavně v Německu, kde byl velmi kladně přijat. Např. na GameRankings průměr 54% – souhrn recenzí, Level 8/10 apod. V Black Element Software vzali na mysl věci, které byly hře vytýkány a vydali upravenou verzi Shade 1.2, po které se prodejní čísla ustálila na jakžtakž uspokojivé úrovni. Jediná věc, které snad tvůrci litují, je systém ukládání pozic. Je spíše konzolového typu, přičemž dnešní hráči (hlavně ti z Ameriky – samozřejmě) vyžadují jednoduchost, což v tomto případě znamená QuickSave/Load.
Každopádně je Shade: Wrath of Angels velmi dobrou hrou na světové úrovní, která si vaši pozornost zaslouží. Po dlouhé době se totiž v podobě Shade objevil skvělý mix akce/adventure. Navíc je to skvělý start do budoucnosti. Z Black Element Software se rýsuje nadějný vývojářský tým, jenž má ambice, chuť i schopnosti dosáhnout něčeho na české i světové herní scéně.
Miroslav Žák
České a slovenské hry sbírám od roku 2001. Více než o samotné hraní se zajímám o vývoj a archivaci. Mojí hlavní zbraní je motivace.