Šachová hra optimalizovaná pro nevidomé navazuje na herní principy historicky první české audiohry Důkaz 111, klade však větší důraz na využívání zvuku jako herní mechaniky. Hráči jsou naváděni jednotlivými zvuky a jejich výběrem skládají vlastní příběh. Ten trvá necelou hodinu, koncepčně však motivuje k opakovanému hraní. Šachová hra, které hlavním postavám propůjčili hlas Taťjana Medvecká, Jaroslav Plesl, Igor Bareš nebo Elizaveta Maximová, vychází na mobilních telefonech se systémy Android a iOS.
Audiohra je dalším počinem Studia Play By Ears, které v roce 2018 založili filmový zvukař Tomáš Oramus a programátor Michal Zátopek. S nápadem na vytvoření příběhové audiohry si Tomáš, vzhledem ke své profesi sound designera a zálibě v narativních videohrách, pohrával již delší dobu. V roce 2018 se spolu s Michalem a scenáristou Vladimírem Marečkem pustili do tvorby jejich první audiohry – Důkaz 111, která nedávno vyšla i v anglické verzi.
„Od začátku jsme chtěli vydávat hry pro celý svět, ale zároveň jsou pro nás hráči v Česku důležití. Obzvláště pak nevidomí, u kterých může být jazyková bariéra velkým problémem. Takže jsme krátce po vydání Důkazu začali plánovat další hru a když nás oslovil Český rozhlas s nabídkou ke spolupráci, dostal vývoj konkrétní obrysy,“ komentuje vznik Šachové hry herní designer Tomáš Oramus.
Hra představuje hlavní postavu Kláru, která pravidelně usedá se svým ošetřovatelem k šachové partii. Hráči pomocí tahů na šachovém poli pomáhají hrdince rozklíčovat staré vzpomínky a zjistit, jaký je její skutečný příběh. Hra využívá binaurálního audia s technologií Sennheiser Ambeo, tedy prostorového zvuku pro sluchátka, který přináší maximální autentický zážitek. Díky ovládání pomocí swipování, jednoduchému přejíždění prstem po displeji, lze hrát kdykoli a kdekoli.
Hra je momentálně dostupná v českém jazyce pro iOS a Android a je možné ji stáhnout bezplatně. Partnery Šachové hry jsou Nadační fond Českého rozhlasu, Český rozhlas, OAZA – Ochranná Asociace Zvukařů – Autorů, a Pantershop.cz
Link ke stažení hry: Google Play, Apple AppStore.
Miroslav Žák
České a slovenské hry sbírám od roku 2001. Více než o samotné hraní se zajímám o vývoj a archivaci. Mojí hlavní zbraní je motivace.