15.1.2007 9:02
Rozhovor Faraway studios
Rozhovor nejen o Until I’m Gone..
Více...
21.12.2006 19:44
Sběratelské předměty s motivem hry Armed Assault!
Přinášíme tiskovou zprávu IDEA Games..
Více...
18.12.2006 16:07
Alpha Prime - Video
Podívejte se kdo pracoval na AP..
Více...
18.12.2006 16:06
Armed Assault - Bonusové screenshoty
Podívejte se..
Více...
18.12.2006 16:06
Dárek od BIS
Novoroční dárek pro hráče ArmA: Armed Assault!
Více...
17.12.2006 17:13
Alpha Prime - Demo screenshoty
Podívejte se na screeny...
Více...
17.12.2006 16:53
Nová Videa
Přidána nová videa do sekce..
Více...
13.12.2006 14:30
Arma v Německu!
nejprodávanější titul..
Více...
11.12.2006 23:09
Tisková zpráva - IDEA Games
ArmA: Armed Assault v české lokalizaci je k dispozici na internetu.
Více...
10.12.2006 20:20
Rozhovor s Prohibited
Další moje otázky jsem směřoval na nově vzniklý tým Prohibited..
Více...

TOPlist

Alpha Prime Preview by SCORE

Byl to násilný proces, ale povedlo se. Z tématu nejočekávanějších her jsme doslova vyrvali několik titulů a věnovali jsme se jim šířeji v této sekci. Dostali jsme několik ran mečem, trochu nás brní ruce od řetězových blesků a partička Italů na nás křičela, že jako budeme spát s rybami, a z toho si mo(u)dří jistě odvodí, co bude na následujících stránkách hlavním lákadlem. Godfather The Game jsme vyzkoušei a na Heroes of Might &Magic V jsme si zajeli dokonce do Paříže, ovšem rozhodně nepřeskočte nadějnou českou akci Alpha Prime, nezávislý Defcon, parádní Quake Wars a zážitky z beraverze Battle for Modele earth II.

Ačkoliv má vývoj českých her solidní tradici a ve světě jich už celá řada uspěla, na první českou first-person 3D akci stále čekáme. Zanedlouho padne už i tahle meta – pražské studio Black Element totiž zhruba v polovině roku (takový je alespoň plán) dokončí svou sci-fi střílečku Alpha Prime. Když nám otevřeli dveře, hned po pozdravu se nezapomněli nenápadně zmínit, že jsme vůbec první novináři na světě, kteří si hru budou moci zahrát. „Dobrý pokus“ pomysleli jsme si. „Tak je to správně,“ napadlo nás okamžitě poté. Nohy se nám každopádně nerozklepaly, zapnuli jsme diktafon a začali všechny okolo bombardovat otázkami. Sloha Prime podle všeho není bombastický projekt, se kterým by autoři chtěli sesadit Half-Life 2 z FPS trůnu. Alpha Prime bude poctivá střílečka, s níž Black
Element hodlají nabídnout hráči co možná největší svobodu v tom, jak bude hrou postupovat, přidat k tomu nápaditý prvek hackování a celé to zabalit do poutavého příběhu. Tyto nejpodstatnější myšlenky nám představil Radek Volf, zakladatel týmu a hlavní mozek projektu: „Inspirovali jsme se řadou her a lidem hra zatím připadá hodně podobná Doomu 3. Snažíme se tomu ale dát i mnoho vlastních myšlenek a finální verze bude hodně osobitá.“ Rádi věříme, ale ať už se vám to líbí, nebo ne, s třetím dílem Doomu bude hra srovnávaná opravdu často… Tak třeba lokace – i tady to velmi nápadně připomíná opuštěné moderní chodby vesmírné stanice Mars City, to ale bylo patrně dané jednou konkrétní úrovní, kterou jsme hráli. Byli jsme v tomto směru ujištěni, že designéři pilně pracují na řadě dalších rozmanitých lokací, a patrně jich nebude málo, protože hra má vydržet 15 hodin. Drtivá většina hry se bude odehrávat v uzavřených prostorách a dočkáme se hal, koridorů, šachet, jeskyní, laboratoří, ale třeba i vesmírné lodi. Zajímavé je, že bude hojně využíván špičkový fyzikální engine (licencovaný Meqon) – někde bude například zcela vypnutá gravitace, jinde jen narazíte na malou díru ve zdi, která na vás bude působit jako magnet. Na druhou stranu je otázkou, jak moc rozmanité prostředí dovolí vytvořit příběh. Také ten totiž jako by na první pohled z oka vypadl hitu od id Software – na vesmírné stanici se něco zvrtne, roboti (!) začnou vyvražďovat lidské osazenstvo a je nutné tam rychle poslat někoho, kdo je srovná zpátky do latě. Jenže tady naštěstí veškerá podobnost končí a Alpha Prime nabídne řadu zvratů a podtextů. Scénář je jednou z priorit vývoje, zatím jsou ale autoři hodně skoupí na slovo, a když už něco prozradí, nechtějí, abychom vám zkazili překvapení. Naznačíme nicméně, že tu bude hodně důležitá komunikace s postavami. „Chceme, aby NPC byly skutečné, věrohodné a emotivní osobnosti, nikoliv jen anonymní zadávači úkolů,“ říká Radek a vypráví, že se bez nich neobejdete a často jim budete muset splnit přání, jen abyste se dostali o kus dál. My dodáme, že přeživších je poměrně málo, což jejich význam ještě zvyšuje – hráč postupně dává dohromady mozaiku událostí a zjišťuje, co se vlastně stalo. Prozradili bychom vám klidně i to, že za celou příhodou nestojí jen roboti a počítače, ale pak už bychom vás museli zabít. Ehm…


Žádná primitivní vyvražďovačka to tedy věru nebude. Důkazem je třeba i hlavní klíčová vlastnost hry, kterou je hackování. Vzhledem k hi-tech prostředí se kolem vás neustále nachází množství moderních přístrojů a zařízení, počínaje bezpečnostními kamerami přes obranné systémy až po ostřelovací věže, transportní vozidla či obrovské roboty, kteří se pohybují stejně rychle jako hráč. Každou z těchto věcí (a je jich samozřejmě mnohem více) můžete z ovládacího pultu a později i na dálku ovládat – někdy vám to usnadní boj s obzvláště odolným nepřítelem, jindy jednoduše uvolní cestu dál. Není to samozřejmě nic převratného ani originálního, nicméně musíme uznat, že ve hře bude systém podle všeho fungovat na jedničku a ochutí klasickou hratelnost (tedy akci) pořádně pikantním kořením (logickými úkoly a taktikou).

Zajímavé by mohlo být i používání hubbardia, které se povaluje různě po celém asteroidu Alpha Prome (což je mimochodem odpověď na otázku, co znamená název hry a kde přesně se odehrává). Pravda, tady už jde ale o hodně otřepanou věc – použitím dávky totiž zpomalíte čas a přichází poměrně standardní bullet-time efekt. Uvidíme, jaký bude mít vliv na hratelnost, v každém případě se to sním nesmí přehánět, protože má negativní dopad na zdraví.

Radek Volf navíc dodává, že hra nebude striktně lineární – sice to pravděpodobně neznamená, že narazíme na každém rohu na křižovatku,budeme ale mnoho situací moci řešit dle vlastního uvážení. „Chceme udělat hru pro všechny, tak aby si tam každý hráč mohl najít své. Ten, který při hraní nepřemýšlí, i ten, který vyžaduje náročné koly.“ Chcete vlétnout bez přípravy do místnosti plné po zuby ozbrojených robotů (mimochodem nám jejich základní typ hodně připomíná hrdinu z filmu Číslo 5 žije) a rozdat si to s nimi z očí do očí? Chcete místem boje jen rychle proběhnout? Chcete se podívat na bezpečnostní kamery, pečlivě si naplánovat strategii útoku a pak už jen slíznout smetanu pomocí pár dobře mířených granátů.? Nebo se chcete napojit na nedalekého robota a vychutnat si jej zcela bez rizika? Pak to udělejte! Možností je habaděj.


No a pak tu máme technologii. Škoda slov, nejlepší bude, když ji zhodnotíte sami a podíváte se na krátké video, které je součástí SCORE Live tohoto čísla. Vlastní engine Enforce2 je společně s fyzikálním Meqonem překvapivě vyspělý a zvládá vše, co nabízí technologie DirecX 9 – shadery, per-pixelové dynamické nasvětlování, normálové mapy a veškeré myslitelné efekty. Vypadá to skutečně pěkně, a protože i grafici odvedli solidní práci, jsme vizuální kvalitou skutečně velmi příjemně překvapeni. To navíc při údajně nižších nárocích na HW, než měl Doom 3!

Tak tedy – buďme upřímní. Konkurence tohoto žánru je sice tuhá, ale Alpha Prime není díky několika zajímavým prvkům bez šance. Lze si představit, že srovnání s Doomen 3 bude ze strany médií asi hodně nelítostné, snad to ale vývojáře bude o to víc motivovat. Na papíře všechny jejich záměry vypadají hodně slibně, hratelná verze ale odhaluje, že v Black Elementu mají před sebou ještě hodně práce. Upřímně, nesdílíme jejich termínový optimismus a byli bychom hodně překvapeni, kdyby Alpha Prime vyšla ještě letos. To ale není podstatné. Podstatné je, aby se dobře hrála! Jan Modrák



Zdroj: Časopis SCORE