15.1.2007 9:02
Rozhovor Faraway studios
Rozhovor nejen o Until I’m Gone..
Více...
21.12.2006 19:44
Sběratelské předměty s motivem hry Armed Assault!
Přinášíme tiskovou zprávu IDEA Games..
Více...
18.12.2006 16:07
Alpha Prime - Video
Podívejte se kdo pracoval na AP..
Více...
18.12.2006 16:06
Armed Assault - Bonusové screenshoty
Podívejte se..
Více...
18.12.2006 16:06
Dárek od BIS
Novoroční dárek pro hráče ArmA: Armed Assault!
Více...
17.12.2006 17:13
Alpha Prime - Demo screenshoty
Podívejte se na screeny...
Více...
17.12.2006 16:53
Nová Videa
Přidána nová videa do sekce..
Více...
13.12.2006 14:30
Arma v Německu!
nejprodávanější titul..
Více...
11.12.2006 23:09
Tisková zpráva - IDEA Games
ArmA: Armed Assault v české lokalizaci je k dispozici na internetu.
Více...
10.12.2006 20:20
Rozhovor s Prohibited
Další moje otázky jsem směřoval na nově vzniklý tým Prohibited..
Více...

TOPlist

Rozhovor se zakladatelem týmu Hra01 Pavlem Mezihorákem

Pavel Mezihorák

Kdy jsi poprvé viděl počítač?

Tak ve druhé nebo třetí třídě na exkurzi v gumárenské firmě Barum Rudý říjen Otrokovice. Už je to trochu v mlze, ale mám pocit, že mi připomínaly pračku. Vytiskli nám tam obrázek Manky s Rumcajsem poskládaném z písmenek nebo číslic, už fakt nevím. To si každý odnesl domů. Šprti si vzali taky děrný štítek.

A kdy jsi hrál první hru?

Někdy na druhém stupni na základce. Máti kamaráda ze třídy měla přítele Itala a ten mu, kromě jiných super věcí, dovezl ve svém mercedesu taky nějakou konzoli. Tuším, že byla červená. Nebo to byla ta ruská televize? Po chvíli hraní formulí jsem chtěl jít raději ven, hrát fotbal. Hra, které jsem opravdu propadl, byl Prince Persie. Máti, učitelka, půjčila na prázdniny ze školy PC, asi nějaká 286, nebo ještě něco staršího. Ta verze Prince, kterou jsem hrál, nešla z nějakého důvodu ukládat. Když mě asi po 6 hodinách hraní a mžitkách před očima (tenkrát ty dvoubarevné monitory nebyly nic moc) v asi 11 levelu propíchli, tak jsem fakt myslel, že je po mně. Obávám se, že žádnou další hru jsem už tak neprožíval.

A teď hraješ co?

Od chvíle, kdy jsem začal s přípravou firmy, jsem paradoxně téměř přestal hrát. Hry z časových důvodů přenechávám bratrovi. Jinak se ale už těším, až se situace trochu zklidní a já si zahraji hry, které jsem prozatím jenom nakousl, jako třeba Mafie nebo Max Payne. Taky bych rád zkusil nějakou bysnys strategii, třeba Capitalism nebo Start Up. Poslední hry, které jsem opravdu hrával, byly Need for Speed nebo Delta Force.

Co vás vedlo k založení firmy?

S tím přišel bratr. Klasicky měl pocit, že to dokáže dělat lépe než někdo jiný. Oslovil mě s tím, že bych se staral o komunikaci s vydavatelem, řízení firmy a tak... Nejdřív jsem vcelku rychle odmítl... měl jsem pocit, že to je jeho akce a já bych tam byl jen nástrojem pro realizaci jeho myšlenky, v téhle jinak jednoduché akci, jak mi líčil. Během rozhovoru mně také se zápalem v očích tvrdil, že gamesy jsou nyní něco, co film ve 30. letech. Čirou náhodou jsem po tomto rozhovoru jel na, jak by řekl pařan, hardcorový, filmový festival. To srovnání mi ale vrtalo v hlavě a když jsem na vlastní oči, po týdnu sedění v kině, viděl, že filmy se na rozdíl od her za minimálně posledních 30 let téměř nepohnuly z místa, tak jsem se rozhodl, že si trochu více proklepnu, o čem ten vývoj her je ... Po několika týdnech studia, jak herní průmysl vlastně funguje, jsem došel k závěru, že to až tak jednoduché, jak bratr líčil, asi nebude... ...Nakonec bratrovo ukecávání a výzva, kterou jsem v tom uviděl, zvítězily.

Co jsi dělal před tím a proč jsi toho nechal?

Shodou podivných náhod jsem se živil jako bílý límeček, byť většinou v červeném tričku, v IT bysnysu, konkrétně distribuci softwaru. Myslím, že to byla vcelku dobrá škola, poznal jsem jak fungují zahraniční firmy, mezinárodní obchod, obchodování vůbec... na můj vkus to byla přece jenom trochu sterilní, neadrenalinová nuda. Přece jenom gamesy jsou větší rockenroll...

S jakými ambicemi do toho jdete?

Když se podíváš na náš profil, tak si řekneš, že jsou asi nemalé... Ambice jsou ale základ. Když člověk nemá ambice, tak asi těžko udělá něco, co by mohlo přesáhnout průměr. Ambice máme možná ještě větší, než tam píšeme, ale nejdříve musíme udělat úspěšnou AAA hru. S tím by se nám měl otevřít potenciál, kterého bychom prostě rádi využili.

Proč myslíte, že uspějete, když je všude tolik herních týmů, které stejně jako vy se snaží prorazit?

Těch faktorů je několik, tak jen ty obecné a nejpodstatnější. Nic nenecháváme náhodě. Naše přípravné práce trvají už téměř rok. Na jednu stranu je to dlouhá doba, ale na druhé straně nám to umožnilo si pohrát s věcmi, na které vývojáři v koloběhu vývoje her asi nenajdou čas. To se týká jak designu, budování týmu, tak i firmy obecně. Naše téma. V kombinaci s designem hry nás odliší od zbytku současných her. Přitom ani téma ani design nebude limitující pro šíři potencionálních hráčů, které tím můžeme oslovit. Když má vydavatel dělat marketing na scifi nebo vojenskou akční hru, kterých je na trhu hromada, tak pro něho není lehké se vymezit proti zbytku. S naší hrou by to mělo být mnohem, mnohem jednodušší. Taky věřím v tým, který bude na hře pracovat a je klíčovým pro potencionální úspěch. Rozhodně nezanedbatelný je ještě faktor nákladů na vývoj v ČR. Vývoj her stojí stále více peněz a dobře se prodává jen úzká skupina her; to znamená, že u spousty na západě vyvíjených her se ani nezaplatí náklady na vývoj a marketing hry. My, i když lidi v týmu slušně zaplatíme, tak pořád budeme stát asi třetinu toho, co vývoj v USA. Tudíž, i kdyby se náhodou naše hra prodávala jen průměrně, tak na tom vydavatel stále vydělá.

Proč Hra01?

Hra - to je jasné... 01 - naše první firma, budeme dělat digitální hry, tedy hry z nul a jedniček.

Zdroj: http://www.hra01.cz